Een gedetailleerde definitie en overzicht van marketing automation en de voordelen ervan.
Marketing Automation wordt gedefinieerd als het proces waarbij software wordt gebruikt om marketingcampagnes en -activiteiten gedurende het hele kooptraject te automatiseren - van de eerste klantinteracties tot en met de ondersteuning na de verkoop.
Het helpt bedrijven de meest effectieve processen in te stellen voor elke fase van de sales funnel op basis van gegevens over een lead en hoe ze met het bedrijf omgaan.
Voordat we in de rest van het artikel duiken, bekijk de onderstaande video voor een gemakkelijk te begrijpen overzicht van wat marketing automation is en hoe het jouw sales funnel kan helpen.
Tools voor marketing automation helpt u het hele marketingproces te stroomlijnen door repetitieve taken te automatiseren. Acties worden automatisch uitgevoerd op de momenten dat ze het meest effectief zijn. Dit verhoogt de kans dat je bedrijf nieuwe leads genereert, verkopen doet en je marketing-ROI verhoogt - terwijl je marketingteam zich op andere taken kan concentreren.
Marketing automation richt zich meestal op de volgende drie onderdelen:
Marketingautomationsoftware voorziet je van klantgegevens waarmee je elke klant kunt voorzien van de inhoud die voor hem het meest relevant is op basis van wie hij is en hoe hij met je bedrijf omgaat. Dit zorgt ervoor dat elke lead altijd de inhoud krijgt die hem helpt zijn specifieke aankoopdrempels te overwinnen - je hoeft geen ineffectieve massale e-mailcampagnes meer te sturen naar de hele lijst.
Dit is een voorbeeld van de praktijk.
Marketing Automation laat marketingteams leads scoren op basis van de waarschijnlijkheid dat ze je product zullen kopen. Je stelt punten in voor elke actie die een lead onderneemt en wanneer de lead een vooraf bepaald puntentotaal bereikt, geef je de lead door aan je verkoopteam voor de follow-up.
Als een lead bijvoorbeeld al je e-mails heeft geopend, zich heeft aangemeld voor een webinar en de prijzenpagina van je website heeft bezocht, is dit een warme lead. Iemand die je e-mail slechts sporadisch opent en nooit doorklikt naar de website is koud.
Met platforms voor marketing automation kun je je klantenbestand segmenteren, zodat jij je op verschillende groepen kunt richten met de meest relevante marketingstrategie. Door klanten te segmenteren op basis van hun locatie, de pagina's die ze bezoeken of hun koopvoorkeuren kun je een betere klantervaring en sterkere klantrelaties creëren.
Een accountantskantoor dat bijvoorbeeld diensten aanbiedt op het gebied van belastingen, eindejaarsrekeningen en salarisadministratie zou zijn leads kunnen segmenteren op basis van de pagina's op zijn website die leads bezoeken. Als ze veel tijd doorbrengen op de salarisadministratiepagina, richt jij je op hen met de meest effectieve strategie voor mensen die geïnteresseerd zijn in salarisadministratie.
1. Wat kan marketing automation doen?
2. Wat zijn de voordelen van marketing automation?
3. Hoe slaag je met marketing automation?
4. Hoe kies ik de juiste marketing automation oplossing voor mijn bedrijf?
5. Samenvattend
Begin vandaag nog met een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen download of creditcard vereist.
Software voor Marketing Automation en klantenrelatiebeheer in één: Probeer Act! Marketing Automation 14 dagen gratis uit om te ontdekken hoe marketingautomatisering in de praktijk werkt.
Marketing Automation komt marketingafdelingen op verschillende manieren ten goede. Hier volgen er enkele:
Marketing Automation platforms helpt je om sterkere leads op te bouwen en je leadbeheer op twee manieren te verbeteren. Ten eerste kun je met behulp van lead scoring technieken gemakkelijk warme van koude leads onderscheiden en alleen gekwalificeerde leads naar je verkoopteam sturen.
Ten tweede geven leadtrackingtechnieken je een vollediger beeld van wat je lead wil en welke uitdagingen hij moet overwinnen. Wanneer het verkoopteam een lead ontvangt, weet het waar de lead vandaan komt, welke content hij heeft gedownload en met welke e-mails hij interactie heeft gehad.
Timing is cruciaal in verkoop. Als je processen niet automatiseert, kun je de momenten missen die het belangrijkst zijn in de sales funnel.
Denk aan een eigenaar van een coffeeshop die een nieuw PoS-systeem overweegt. Ze komen op je website en downloaden een case study, maar weten nog niet precies wat je software biedt. Daardoor stappen ze over naar een concurrent en is het te laat tegen de tijd dat jouw verkoopteam contact met hen opneemt. Marketingautomatisering neemt automatisch de volgende stap in het proces. Bijvoorbeeld door meer informatie te sturen die kan helpen bij de aankoopbeslissing of door hen te vragen een gesprek met een verkoper op te zetten.
Marketing Automation zorgt ervoor dat in elke fase van de marketingfunnel de meest effectieve stap wordt gezet. Je team kan gegevens over eerdere transacties gebruiken om te zien hoe potentiële klanten met uw bedrijf omgaan voordat ze een verkoop sluiten en hen de juiste content op het juiste moment sturen. Ze kunnen deze informatie gebruiken om effectievere processen op te zetten en de verkoop te verhogen.
Marketing Automation wordt gebruikt door bedrijven van elke omvang in een groot aantal sectoren. Klanten van Act! zijn onder meer bedrijven in de financiële dienstverlening, gezondheidszorg, vastgoed en farmacie. Veel bedrijven die marketing automation gebruiken, hebben een verkoopproces dat een of meer van de volgende elementen omvat:
Bedrijven die marketingautomatisering implementeren, ervaren gemiddeld een toename van 451% in gekwalificeerde leads
Hoe je marketing automation gebruikt, hangt af van je verkoopproces. Bedrijven met een lange verkoopcyclus met meerdere interacties profiteren over het algemeen het meest van marketing automation, omdat ze elk onderdeel van het complexe verkoopproces kunnen automatiseren. Hoewel het ook kan werken met kortere verkoopcycli. Bijvoorbeeld door klanten e-mailherinneringen te sturen wanneer ze artikelen in hun mandje laten zitten zonder uit te checken. Het belangrijkste is dat je begrijpt hoe je verkoopproces mensen van leads naar klanten duwt.
Marketing automation draait om het afstemmen van je marketingtrechter op basis van hoe jouw klanten met je bedrijf omgaan. Om dit effectief te doen, moet je goed begrijpen wie je klanten zijn en wat zij van je bedrijf willen, en welke touchpoints zij met jouw product of dienst hebben.
Bedrijven die succes hebben met marketing automation weten welke stappen klanten in elke fase van de trechter willen nemen en kunnen klanten naar deze stappen leiden. Zorg ervoor dat je weet wat klanten willen voordat je je eigen marketing automation strategie implementeert.
Marketing automation vereist dat je materialen hebt waarmee je klanten kunnen interageren. Bijvoorbeeld blogberichten, video's en eBooks. Als je dit materiaal al hebt, kun je het gebruiken in je marketing automatisering. Zo niet, dan zul je eerst inhoud moeten creëren.
Succesvolle marketing automation strategieën krijgen input van teams uit je hele organisatie. Verkoopteams moeten met marketing communiceren over het type lead dat converteert, zodat marketing dit kan gebruiken in hun leadscoresysteem. Ondertussen zou de klantenservice marketing kunnen voorzien van feedback over het soort uitdagingen dat klanten hebben.
Je bent nog niet klaar zodra je je marketingstrategie heeft geïmplementeerd. Je moet je strategie nu analyseren en testen om ervoor te zorgen dat elk onderdeel ervan optimaal werkt. Gebruik gegevens over statistieken zoals click-through rates, conversies, tijd op de pagina en open rates om zwarte gaten te ontdekken waar je meer klanten verliest dan je zou moeten. Gebruik A/B-tests om effectievere methoden te ontdekken.
Zoals bij elke investering moet je ervoor zorgen dat de marketing automation tool die je kiest de juiste is voor jouw bedrijf. Er zijn veel populaire marketing automation oplossingen en je hebt waarschijnlijk al gehoord van Salesforce, HubSpot, Mailchimp of Act! Hier zijn enkele zaken waarop je moet letten om je beslissing gemakkelijker te maken:
Het is belangrijk dat het marketing automatiseringsplatform dat je kiest de functies heeft die jij wil. Bedenk waarom je marketing automatisering wilt gebruiken en zorg ervoor dat de oplossing die jij kiest dit doel ondersteunt.
Het is essentieel dat marketing automatiseringssoftware integreert met de tools die je al gebruikt. De meeste marketing automatiseringsplatforms ondersteunen een groot aantal integraties, maar je moet dit bevestigen voordat je je vastlegt.
Marketing Automatisering is eenvoudig als je het eenmaal onder de knie hebt. Toch is er een leercurve en de beste marketing automatiseringsoplossingen zullen er alles aan doen om jou en je team te helpen het maximale uit de software te halen. Dit kan in de vorm van een uitgebreide kennisbank, videolessen of zelfs persoonlijke training.
Gekoppeld aan training is de klantenondersteuning die de oplossing biedt. Tools voor marketing automatisering met uitgebreide opties voor klantenondersteuning zorgen ervoor dat je niets te kort komt als er iets misgaat.
Dit punt is van specifiek belang voor kleine bedrijven. Als je van plan bent je bedrijf te laten groeien, kies dan een marketing automatiseringsoplossing die uw groei kan bijhouden. Met de meeste tools kun je overstappen op een ander plan naarmate je meer klanten krijgt.
De kosten zijn de laatste beslissende factor. Kun jij je de functieset veroorloven die je zoekt? Of kun je beter kiezen voor een meer betaalbare oplossing? Wees je bewust van verborgen kosten of openingsaanbiedingen waarbij de prijs die je betaalt aanzienlijk stijgt zodra je volledig bent toegewijd aan het ecosysteem van het bedrijf.
Probeer Act! 14 dagen gratis.
Geen download of creditcard vereist.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.