Als je bedenkt hoeveel verschillende bedrijven er zijn, voel je je misschien een beetje gestrest over het verkrijgen van meer klanten als er zoveel concurrenten zijn.
Gelukkig kan je je met een automatiseringsoplossing onderscheiden door de klantervaring drastisch te verbeteren.
De manier waarop organisaties in elke fase met klanten en potentiële klanten communiceren, maakt een blijvende indruk op het kooptraject. Deze indruk wordt gevormd door de vele manieren waarop bedrijven met hen in contact komen.
Deze indruk heeft een eigen naam: de customer experience (CX). En daarbij draait alles om het bieden van een betere klantervaring.
In deze blog bespreken we wat klantervaring is en hoe je het kunt gebruiken om een betere klantervaring te creëren.
Veel factoren leiden tot de uiteindelijke klantervaring. Deze factoren variëren van de effectiviteit van je product tot hoe goed je bent in het helpen van je klanten nadat ze je product hebben gekocht. Het volgende citaat legt dit uit:
"Het managen van klantperceptie is een van de belangrijkste dingen die merken zouden moeten doen. Alles wat een bedrijf doet, draagt bij aan de perceptie van de klant. Daarom heeft het invloed op de hele klantervaring".
De klantervaring verloopt in verschillende stappen. Zodra ze deze stappen doorlopen, noemen we dit de customer journey (klantreis). En wanneer ze rechtstreeks met jou in contact komen, doen ze dit via touchpoints.
Als je de klantervaring verbetert, zullen ook je lead-nurturinginspanningen daarvan profiteren, waardoor je meer klanten aantrekt en je bedrijf groeit.
Ben je ooit een winkel binnengelopen en als een ongenode gast behandeld? Aan de andere kant, hoe zou je het vinden om een winkel binnen te lopen en te merken dat de verkoopmedewerker jou en je voorkeuren onthoudt, samen met je naam en welke artikelen je hebt gekocht bij je laatste bezoek aan de winkel.
We weten dat het een eenvoudige vraag is, maar welke heeft de beste indruk op je achtergelaten? Bij welke kom je terug, keer op keer? Degene met meer klantenservice en die jou herkent, natuurlijk.
Natuurlijk kan het creëren van een blijvende positieve indruk iets ingewikkelder zijn als je van een fysieke winkel overstapt naar een digitale omgeving.
In zo'n situatie zijn twee dingen nodig om het vertrouwen en de loyaliteit van je klanten te winnen en ze ervan te overtuigen dat je ze kent: het beheren van een grote hoeveelheid gepersonaliseerde klantgegevens en het inzetten van een aantal marketingkanalen. Door die twee te combineren, ben je in staat om consistent positieve klantervaringen te creëren.
Als je bedenkt hoeveel potentiële klanten er door je sales funnel gaan, kan dit een behoorlijke uitdaging zijn. Er is echter een manier om ervoor te zorgen dat je de volgende doelen bereikt:
Als je denkt dat dit soort persoonlijke respons een illusie is, dan heb je het mis. Als je je afvraagt "Wat zijn de voordelen van Marketing Automation?", dan hebben wij het antwoord.
Stel dat je een aankomende promotie wilt delen met een specifiek segment van je klanten en een geautomatiseerde follow-up e-mail wilt laten sturen op basis van hun betrokkenheid? Marketing Automation zorgt ervoor dat je geen kansen mist door trage responstijden of gebrek aan communicatie.
Met Marketing Automation kan je ook de betrokkenheid en de prestaties bekijken van elke e-mail en landingspagina die je inzet.
Het is een win-winsituatie, want met Marketing Automation hou je meer tijd over om je op belangrijkere taken te concentreren en verstuur je gepersonaliseerde, relevante e-mails telkens als een klant iets belangrijks doet op je website, zoals contactgegevens achterlaten of een productpagina bezoeken.
Vandaag de dag maken bedrijven van elke omvang gebruik van de kracht van verschillende effectieve Marketing Automation tools om een consistente positieve klantervaring mogelijk te maken.
Tijdens dit proces genereren ze meer leads en verhogen ze hun conversies. Bovendien zorgen ze voor een succesvollere customer lifecycle, waardoor hun merken worden versterkt en hun verkoop toeneemt.
Marketing Automation is geen modewoord, het is een manier om klanten en potentiële klanten het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn elke keer dat ze contact hebben met je bedrijf. Maar natuurlijk is elk bedrijf anders.
De manieren waarop jij Marketing Automation inzet om de klantervaring te verbeteren, hangen dus af van jouw unieke marketinguitdagingen. Sommige Marketing Automation strategieën werken echter beter dan andere.
Dit geldt voor elk bedrijf. Dus als je je afvraagt: "Welke methoden zijn er om de klantervaring te verbeteren?", dan zijn dit de volgende drie die je kunt toepassen bij het gebruik van Marketing Automation:
In dit gedeelte beantwoorden we de vraag: "Hoe kan de klantervaring worden verbeterd door Marketing Automation?" De software voor klantrelatiebeheer (CRM) die je gebruikt, registreert (en maakt gemakkelijk toegankelijk) de volledige geschiedenis van je engagement met elke klant.
De integratie van je CRM met Marketing Automation tools zal je marketingactiviteiten naar een hoger niveau tillen, waardoor het mogelijk wordt om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Bovendien helpt het je marketingteam om de beste marketingstrategieën te bedenken om nog meer klanten te converteren. Het is bijvoorbeeld één ding om op de hoogte te zijn van elke e-mailwisseling die je met een klant hebt gehad, maar het is iets heel anders om het proces te automatiseren met krachtige tools die zeer relevante en gepersonaliseerde e-mails triggeren telkens wanneer een klant op je website converteert.
Toegang tot dit soort klantgegevens kunnen je marketinginspanningen succesvoller dan ooit maken. Je kunt het proces van gegevens verzamelen gemakkelijk integreren in je workflow door Marketing Automation en je CRM te integreren.
Dit maakt het ook mogelijk om A/B-tests uit te voeren. Zoals je je kunt voorstellen, maakt dit inspanningen zoals die van e-mailmarketing effectiever, aangezien je in staat bent om te zien welke afbeeldingen en berichten beter presteren en aanpassingen kunt maken om geoptimaliseerde gepersonaliseerde e-mails te versturen.
Je kan ook je teruglooppercentage verlagen en problemen met achtergelaten winkelwagentjes vermijden. Ook upselling wordt eenvoudiger, net als het genereren van leads en het omzetten van die leads in klanten.
Door tegen je klanten te praten win je hun vertrouwen niet. Het is tijd om te stoppen met praten en te beginnen met luisteren als je zinvolle klantrelaties wilt opbouwen. Anders gezegd, je wilt doorlopende conversaties aanmoedigen om de klantervaring te verbeteren.
Dit verbetert de klantbetrokkenheid en betekent dat je een geautomatiseerd proces moet creëren om feedback van klanten te vragen en te gebruiken voor het oplossen van problemen.
Met behulp van automatisering kan je klanttevredenheidsenquêtes strategisch op je site en sociale mediaplatforms plaatsen om de beste resultaten te genereren. Een marketingtool of -oplossing voor automatisering helpt je ook op een andere manier.
Het kan je namelijk helpen om je publiek effectief te segmenteren om de meest relevante feedback te krijgen. Op deze manier is de kans groter dat klanten die op je landingspagina's komen, converteren.
Als je een makelaarskantoor hebt, wil je dan echt een artikel over de voorzieningen van luxe huizen pushen aan mensen die zich dat niet kunnen veroorloven, of als je apparaten verkoopt, wil je dan per ongeluk blogs over betaalbare wasmachines sturen naar klanten die een koelkast willen kopen?
Studies tonen aan dat mensen drie tot vijf stukken relevante content willen zien voordat ze bereid zijn om over verkoop te praten. Dit is een van de uitdagingen van contentmarketing.
Marketing Automation zorgt ervoor dat de content die je pusht gericht is op de behoeften en pijnpunten van belangrijke marktsegmenten.
Dit verbetert de klantervaring en vergroot het vertrouwen in je bedrijf. Het vergroot ook de kans dat nieuwe kopers trouwe klanten worden.
Een automatiseringssysteem stroomlijnt dit proces en verbetert je digitale marketinginspanningen.
Door de kracht van Marketing Automation in te zetten, zorgt je ervoor dat je bedrijf consistent positieve klantervaringen levert. Dit gebeurt via meerdere kanalen en gedurende het hele kooptraject.
Deze kanalen kunnen van alles omvatten, van webinars tot geautomatiseerde e-mails tot gesprekken met chatbots of bots. Je kunt ook technologie in je voordeel gebruiken, zoals pushmeldingen, sms en tekstberichten.
Dus, hoe kun je Marketing Automation gebruiken en profiteren van de functionaliteiten? En hoe kun je meer te weten komen over een Marketing Automation platform?
TendenZ kan jouw bedrijf de juiste begeleiding bieden, het juiste advies en de tools geven die je nodig hebt om succes te boeken met Act! Marketing Automation.
Wil je meer weten over hoe CRM en Marketing Automation jouw bedrijf en verkoopteam kunnen voorzien van de middelen die nodig zijn om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen?
Neem dan vandaag nog contact met ons op over onze software voor Marketing Automation. Of bekijk het zelf met dezegratis proefversie van 14 dagen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.