« Terug naar blog hoofdpagina

Wat is e-mail deliverability en waarom is het belangrijk

Act! Marketing Automation

Stel je dit scenario voor: je hebt de perfecte e-mailtemplate gemaakt, je hebt uren gewerkt aan het maken van een mooi, on-brand ontwerp, en je hebt alles vele keren getest om ervoor te zorgen dat alles technisch in orde is. Je weet zeker dat deze e-mail een geweldig click-to-convert-percentage zal hebben en leads zal genereren. Maar je perfecte marketing-e-mail strandt al bij de eerste hindernis - het terechtkomen in de inbox van jouw klanten.

Het is een veel voorkomend probleem; bijna een kwart van de e-mails bereikt nooit de postbussen van de ontvangers en bijna de helft van alle e-mails wordt gemarkeerd als ongewenst. Als je e-mails niet bij jouw klanten worden bezorgd, verspil je tijd en geld.

Omdat gegevensprivacy en -beveiliging een belangrijke zorg voor gebruikers zijn, moeten marketeers steeds voorzichtiger zijn om ervoor te zorgen dat hun e-mails voldoen aan industriestandaarden, anders worden ze tegengehouden door spamfilters. De effecten van nieuwe regelgeving voor gegevensprivacy, zoals AVG, eisen hun tol, waarbij de spamfilteringspercentages met ongeveer 25% zijn gestegen en de percentages voor "Geen spam" met 80% tot 90% zijn gedaald.

Daarom is het belangrijk je te concentreren op het maximaliseren van e-mailafleverbaarheid en het beheren van jouw afzenderscore en reputatie als je succesvolle e-mailmarketingcampagnes wilt versturen.

Act! Marketing Automation

Wat is e-mail deliverability?

E-mail deliverability - en optimale plaatsing in de inbox van jouw klanten - is de sleutel tot het succes van elke marketingcampagne.

Inbox-providers zoals Outlook en Gmail, en e-mailfilterservices zoals SpamTitan en Symantec, houden jouw verzendgeschiedenis en -gedrag bij om te bepalen of je waarschijnlijk hoogwaardige e-mails verzendt of jouw klanten spamt. Vervolgens gebruiken ze algoritmen om te bepalen of de reputatie van de afzender hoog of laag is en of jouw e-mail naar spam wordt verzonden of in de inbox van een klant wordt afgeleverd.

E-mail deliverability kan zowel naar e-mailbezorging als naar inboxplaatsing verwijzen. Bij e-mailbezorging wordt bepaald of jouw bericht wordt afgeleverd of geblokkeerd door de IP-provider om de server te bereiken en dan volledig wordt afgewezen. Bij inboxplaatsing wordt bepaald of het bericht in de map met ongewenste e-mail of bulk belandt of dat de inbox van de ontvanger wordt bereikt.

Een aantal elementen schaden het bezorgingspercentage. Het is dan waarschijnlijker dat de e-mail als spam wordt gemarkeerd.

  • Verzending van e-mail vanuit een gratis domein
  • Gebruik van te veel afbeeldingen
  • Gebruik van URL-verkorters
  • Slechte lijstkwaliteit met te veel ongeldige / onjuiste / inactieve e-mailadressen
  • Gebrek aan e-mailverificatie
  • Moeilijke uitschrijfmogelijkheid
  • Gebruik van single opt-in
  • Slechte afzenderreputatie
Act! Marketing Automation

Wat is de reputatie van de afzender?

Een slechte reputatie van de afzender is één van de belangrijkste redenen waarom e-mails volledig door de ISP worden afgewezen, ofwel in spam terechtkomen. Een goede reputatie van de afzender maakt het waarschijnlijker dat je vaker een plaatsing in het Postvak IN krijgt, wat resulteert in meer conversiemogelijkheden. Een slechte reputatie verhoogt de kans dat jouw e-mail als spam wordt gemarkeerd of helemaal wordt geblokkeerd.

E-mail deliverability meten?Je kunt een tool zoals de afzenderscore van Return Path gebruiken om de reputatie van je afzenderdomein te achterhalen en om te ontdekken hoe mailboxproviders jouw IP-adres bekijken. Om de score van de afzender te meten, wordt onder meer gekeken naar de volgende zaken.

  • Mailen naar onbekende gebruikers (die zich niet hebben geabonneerd)
  • Betrokkenheid van de abonnee
  • Mailen naar spam-vallen
  • Op zwarte en witte lijsten in de branche staan
  • Afmeldingspercentage
  • Klachten over spam

Hoe kan ik mijn afleveringspercentages voor e-mail verbeteren?

Het verbeteren van jouw e-mailbezorgingspercentages hoeft niet moeilijk te zijn. Het gaat erom ervoor te zorgen dat je je klanten betrekt door hen marketing-e-mails te versturen die nuttig, relevant en gepersonaliseerd zijn en dat ze die willen ontvangen. Hier zijn enkele manieren om ervoor te zorgen dat je in de goede boeken van jouw klanten blijft en dat je elke keer hun inbox bereikt.

Toestemming krijgen

Toestemming is het allerbelangrijkste wat je nodig hebt als het gaat om e-mailafleverbaarheid (ervan uitgaande dat alle technische configuratie correct is ingesteld). Het is ook het meest voorkomend dat bedrijven het mis hebben. Het is heel belangrijk dat je alleen marketing-e-mails verzendt naar ontvangers die je hiervoor expliciet toestemming hebben gegeven.

Als je bijvoorbeeld een lijst met e-mailadressen krijgt van mensen die een beurs hebben bezocht of een product hebben gekocht, kan dit betekenen dat je toestemming hebt om marketingcommunicatie te verzenden, maar deze impliciete toestemming is niet altijd voldoende. Het is belangrijk om heel duidelijk te krijgen wanneer je automatisch communicatie kunt verzenden naar mensen die hun e-mailadres hebben opgegeven, of wanneer je extra toestemming moet vragen.

Hetzelfde geldt voor iemand die zijn e-mailadres opgeeft, zodat hij een kopie van een e-boek van jouw site kan downloaden. Dat betekent niet dat je toestemming hebt gekregen om hem marketing-e-mails te sturen. Het feit dat je zijn e-mailadres hebt, betekent niet dat hij zich heeft geabonneerd op jouw e-maillijsten. Het is daarom goed voor abonnementen een dubbele opt-in te gebruiken.

Zorg voor inhoud van hoge kwaliteit

Zorg ervoor dat elke e-mail die je verzendt, relevante inhoud van hoge kwaliteit bevat die vrij is van fouten of typefouten. Dit geldt zowel voor de inhoud van de e-mail als voor de onderwerpregel. Vermijd in beide gevallen zoekwoorden met spam, anders wordt jouw e-mail gemarkeerd als mogelijk ongewenste e-mail. Probeer je klanten niet te misleiden met een onderwerpregel die te sensationeel is of niet de inhoud van de e-mail weergeeft.

Onderhoud jouw e-maillijsten

Het is een goede gewoonte om e-mailadressen te verwijderen uit je lijsten van ontvangers die de afgelopen zes maanden jouw e-mails niet hebben geopend of op links in je e-mails hebben geklikt (hoewel je eerst een re-engagement-campagne kunt proberen). Als je open rate laag is, omdat je berichten stuurt naar gebruikers die niet betrokken zijn, kan dat je deliverability rate schaden. Begin ook niet plotseling marketing-e-mails naar ontvangers te sturen als je ze de afgelopen zes maanden niet hebt gemaild.


Zelf aan de slag met e-mailmarketing? Vraag een proefversie aan!

Probeer gratis


In- en uitschrijvenmogelijkheden

Als je de beste e-mailbezorgingspercentages voor jouw bedrijf wilt garanderen, maak je het ontvangers gemakkelijk zich uit te schrijven voor e-mails. Het is ook een goed idee om een dubbele opt-in te implementeren voor nieuwe abonnementen om ervoor te zorgen dat ontvangers jouw e-mails echt willen ontvangen en om spam-trap-adressen te voorkomen. Zorg ervoor dat je verwachtingen stelt over de inhoud van je e-mails en wanneer en hoe vaak ze deze zullen ontvangen.

We raden aan om een consistent schema aan te houden, zodat je je klanten niet bestookt met e-mails, maar toch vaak genoeg e-mails verstuurt zodat jouw merk wordt onthouden.

Gebruik klantensegmentatie effectief

Effectief gebruik van segmentatie zal vrijwel zeker jouw e-mailbezorging verbeteren. Volgens onderzoek hebben gesegmenteerde e-mails een 14,31% hogere open rate dan niet-gesegmenteerde campagnes, evenals een 100,95% hogere click rate en een 4,65% lager bouncepercentage.

Door jouw klanten te segmenteren op factoren zoals e-mailtype, demografie, locatie, eerdere aankopen of winkelgedrag en fase in de customer journey kun je ervoor zorgen dat je hen de meest relevante inhoud stuurt die is afgestemd op hun behoeften.

Blijf compliant

Afgezien van AVG zijn er andere voorschriften die bepalen hoe je klantgegevens wel en niet kunt gebruiken. Deze omvatten de CAN-SPAM-wet, die richtlijnen biedt voor commerciële e-mails en die afzenders verplicht stelt ontvangers de mogelijkheid te bieden zich af te melden voor hun berichten. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van deze voorschriften, anders krijgt je niet alleen de ergernis van jouw klanten, maar mogelijk ook hoge boetes.

Conclusie: bouw vertrouwen op bij je klanten

Hoewel het belangrijk is ervoor te zorgen dat alle technische aspecten (URL's, afbeeldingsplaatsingen, authenticatie enz.) aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat je een hoge afzenderscore en een goede e-mailafleverbaarheid hebt, is het ook cruciaal om relevante, boeiende en aantrekkelijke e-mails te sturen. Je moet niet alleen vertrouwen ontwikkelen bij de internetproviders, inboxproviders en e-mailspamfilters, maar ook bij je klanten.

Als je de ROI van jouw e-mailmarketingcampagnes wilt maximaliseren, dan kan marketingautomatiseringssoftware zoals de Act! Marketing Automation-oplossing helpen. Met marketingautomatiseringssoftware kun je je bereik automatiseren, klanten segmenteren en automatisch e-mails naar deze gerichte lijsten sturen op basis van vooraf gedefinieerde criteria en triggers. Deze responsgestuurde marketingcampagnes kunnen je helpen betere leads te genereren en klanten te betrekken bij je product of dienst, waardoor je leads kunt genereren die het verschil maken voor jouw bedrijf.

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();