« Terug naar blog hoofdpagina

Uitschrijvingen voor e-mailmarketing beheren

Act! CRM

Zelf aan de slag met e-mailmarketing

Maak optimaal gebruik van opt-outs

Los van het feit dat het wettelijk is verplicht, zijn de afmeldlinks in je marketing-e-mails meer dan alleen een manier om lezers te verliezen. Je kunt de uitschrijfmogelijkheid juist goed benutten. Wanneer iemand besluit zich uit te schrijven voor je marketing-e-mails, heb je nog steeds drie doelen te bereiken voordat je de lezer echt kwijt bent.

Maak het eenvoudig

Zorg er in de eerste plaats voor dat je je reputatie als afzender beschermt door de uitschrijfmogelijkheid voor de ontvanger zo eenvoudig mogelijk te maken. Wanneer een ontvanger zich niet kan uitschrijven, markeert hij je e-mail als ongewenst of kan hij een spamklacht indienen. Het is daarom van groot belang dat de uitschrijfmogelijkheid heel duidelijk en eenvoudig is. De daadwerkelijke afmeldlink mag op geen enkele manier zijn verstopt en er mogen geen obstakels zijn die de ontvanger tegenkomt voordat hij zich kan uitschrijven.

Bied je ontvanger opties op een voorkeurspagina

Je kunt het behoud van je lezers verbeteren door een link naar een e-mailvoorkeurenpagina aan te bieden op je uitschrijfpagina. Sommige ontvangers kunnen ervoor kiezen wel e-mails te willen blijven ontvangen als ze kunnen aangeven welke soorten mails of hoeveel mails ze willen ontvangen. Zorg er wel voor dat je met zo’n e-mailvoorkeurenpagina het uitschrijfproces nog steeds duidelijk een eenvoudig houdt.

Verzamel feedback

Wanneer een ontvanger zich uitschrijft, vraag dan om feedback waarom hij heeft besloten zich uit te schrijven. Ontvangt hij te veel mails? Is de inhoud voor hem niet relevant? Is de inhoud te basic of te geavanceerd? Je kunt iedere relevante vraag stellen en daarbij de ontvanger de mogelijkheid bieden extra informatie te geven die je niet hebt gevraagd. Van elke uitschrijving kun je leren. “Oké, hij heeft zich uitgeschreven. Wat kan ik anders doen om dit te in het vervolg voorkomen?” Door feedback te vragen, kun je oorzaken achterhalen. Het kan je ook helpen helder te krijgen hoe je verzendlijsten eruit zien en welke opties je biedt op je e-mailvoorkeurenpagina. Maar feedback moet wel optioneel zijn, niet verplicht. De bescherming van je reputatie als afzender moet altijd prioriteit hebben.

Het verliezen van een lezer die niet langer is geïnteresseerd in de inhoud van jouw marketing-e-mails, was nooit echt een groot probleem, omdat de kans dat dit zou veranderen, heel klein was. Maar met deze verbeteringen in je uitschrijfproces kan dat kleine verlies wellicht worden omgezet in een nettowinst. Dus, in plaats van te treuren steeds als iemand zich uitschrijft, kun je het beter omarmen en de onvermijdelijke uitschrijving voor je aan het werk zetten.

Probeer Act! en Marketing Automation nu gratis.

Met Act! CRM en Act! Marketing Automation kun je je jouw verzendlijsten goed beheren en je e-mailmarketing-workflows automatiseren om je afzenderreputatie te beschermen.

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();