Meer dan ooit tevoren speelt technologie een cruciale rol in relatiemanagement.
Veel bedrijven vertrouwen op software of een andere applicatie om hun klantgegevens te beheren. Het resultaat is een efficiëntere en effectievere communicatie die door gegevens wordt ondersteund in plaats van intuïtie.
Dit geldt niet meer voor slechts een paar bedrijven. Ook kleine bedrijven hebben nu toegang tot technologie die ooit alleen bestemd was voor grote ondernemingen – voor slechts een fractie van de prijs met minimale installatievereisten. Ieder bedrijf kan investeren in marketingtechnologieën (en dat doen ze ook), en wat we nu zien, is een migratie naar een meer analytisch proces.
Volgens een recent rapport van ALF investeert zo’n 70% van de marketeers en bedrijven in CRM. Dit komt, omdat CRM-systemen gebruikers een verbeterde klantervaring verschaffen door hun behoeften sneller te identificeren.
Deze investering is – opnieuw niet verrassend –richting de marketingtechnologieën waarbij bijna de helft van alle marketeers marketing automation en CRM als de investeringsgebieden ziet om leadgeneratie en klantervaring te verbeteren
Deze statistieken zouden je kunnen verrassen, daar CRM-software helemaal niet nieuw is. Bedrijven hadden echter moeite om hun CRM-software te implementeren, waardoor vele terugdeinsden voor hun investering uit angst voor slechte acceptatie door de gebruikers. Het probleem was dat zij geen werknemers konden vinden die hun gewoonten konden doorbreken en een applicatie gingen gebruiken die het hen gemakkelijker zou maken.
We zien deze dynamiek ook veranderen. Volgens een recent artikel in Business 2 Community bewegen bedrijven zich nu voorbij de acceptatiefase en leren zij hoe ze CRM kunnen inzetten voor klantbetrokkenheid en vooruitgang van relatiemanagement.
Daar er meer technisch onderlegde millennials binnen bedrijven aan het werk zijn en developers gestroomlijnde, cloudgebaseerde producten maken die makkelijker zijn te implementeren, verandert het gesprek over CRM. Businessmanagers maken zich minder druk om acceptatie door gebruikers en maken zich drukker om hoe zij kunnen profiteren van hun bedrijfsrelaties – d.w.z. hoe zij CRM-software moeten inzetten voor effectieve klantbetrokkenheid.
Klantbetrokkenheid wordt zelfs nog belangrijker als je spreekt over relatiemanagement. In aanvulling op het voldoen aan hun verwachtingen, wil je ook contact met je klanten hebben op een manier die zorgt voor klantenbinding.
Relatiemanagement heeft de afgelopen paar jaar grote stappen gezet. We zien dat bedrijven nu meer in marketingtechnologieën investeren en CRM-software gebruiken voor meer klantbetrokkenheid. Wij verwachten dat de komende jaren analytics een nog grotere rol in het marketingproces zal gaan spelen.
Benieuwd of Act! de CRM-applicatie is die voor jou en je bedrijf geschikt is? Lees hier dan meer over de functionaliteiten van Act! en probeer het nu 14 dagen gratis.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.