Stel je dit scenario voor: je hebt de perfecte e-mail gemaakt, je hebt uren gewerkt aan het maken van een mooi, on-brand ontwerp en je hebt alles vele keren getest om ervoor te zorgen dat het allemaal technisch perfect is. Je weet zeker dat deze e-mail een geweldige click-to-convert-snelheid zal hebben en heel veel leads zal genereren. Maar jouw perfecte marketing-e-mail valt plat bij de eerste hindernis - waardoor het in de spambox van jouw klanten terechtkomt.
Het is een veel voorkomend probleem, met bijna een kwart van de e-mails die nooit de postbussen van de ontvangers bereiken en bijna de helft van alle e-mails worden gemarkeerd als ongewenst. Als jouw e-mails niet bij jouw klanten worden bezorgd, verspilt je jouw tijd en geld.
Omdat gegevensprivacy en -beveiliging een belangrijke zorg voor gebruikers is, moeten marketeers steeds voorzichtiger zijn om ervoor te zorgen dat hun e-mails voldoen aan standaarden en best practices, anders vallen ze in de fout met spamfilters. De effecten van nieuwe regelgeving voor gegevensprivacy, zoals GDPR, eisen ook hun tol, waarbij de spamfilteringspercentages met ongeveer 25% zijn gestegen en de tarieven voor "Geen spam" met 80% tot 90% zijn gedaald.
Daarom is het belangrijk om je te concentreren op het maximaliseren van e-mailafleverbaarheid en het beheren van jouw afzenderscore en reputatie als je succesvolle e-mailmarketingcampagnes wilt uitvoeren.
Het vermijden van de spambox voor e-mailcampagnes is een belangrijk doel voor marketeers en e-mailverzenders. Hoewel het niet mogelijk is om 100% zekerheid te bieden dat je e-mails nooit als spam worden gemarkeerd, zijn er enkele best practices die je kunt volgen om de kans op succes te vergroten. Hier zijn enkele tips:
1. Toestemming van de ontvanger: Zorg ervoor dat je alleen e-mails stuurt naar mensen die expliciet hebben ingestemd om berichten van jou te ontvangen. Vermijd het kopen van e-mailadressen of het verzenden van ongevraagde e-mails, want dat kan je reputatie als betrouwbare afzender beschadigen.
2. Verificatie van domein en afzenderidentiteit: Stel SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) en DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) in voor je domein. Deze technieken helpen bij het verifiëren van de afzenderidentiteit en kunnen voorkomen dat jouw e-mails worden vervalst.
3. Houd een gezonde verzendgeschiedenis: Een consistente en positieve verzendgeschiedenis kan je helpen om betrouwbaarder te lijken voor e-mailproviders. Verstuur geen grote aantallen e-mails in één keer als je dat normaal gesproken niet doet. Begin met een klein aantal en bouw dit langzaam op.
4. Vermijd spamtaal: Gebruik geen woorden of zinsdelen die vaak geassocieerd worden met spam, zoals "gratis", "koop nu", "geld verdienen", enz. Deze kunnen ervoor zorgen dat je e-mail gefilterd wordt.
5. Kwalitatieve content: Zorg ervoor dat je e-mails waardevolle en relevante content bevatten voor je doelgroep. Vermijd het gebruik van overdreven veel afbeeldingen en let op een goede balans tussen tekst en afbeeldingen.
6. Personalisatie: Personaliseer je e-mails op basis van de voorkeuren en het gedrag van je ontvangers. Een persoonlijke benadering kan helpen om je e-mails uit de spamfilter te houden.
7. Afmelden/opt-out optie: Zorg ervoor dat er altijd een duidelijke afmeldlink in je e-mails staat, zodat ontvangers zich gemakkelijk kunnen uitschrijven als ze dat willen. Dit helpt om klachten te voorkomen en voegt geloofwaardigheid toe aan je e-mails.
8. Regelmatig je e-maillijst opschonen: Verwijder inactieve e-mailadressen en ontvangers die zich hebben afgemeld om de betrokkenheid van je lijst te verbeteren.
9. Testen: Voer tests uit voordat je een grote e-mailcampagne verstuurt. Controleer of je e-mails mogelijk als spam worden gemarkeerd door gebruik te maken van spamfilters en e-mailtesttools.
10. Goede reputatie van je IP-adres: Als je een eigen mailserver gebruikt, zorg er dan voor dat je IP-adres geen negatieve reputatie heeft bij e-mailproviders.
Door deze tips te volgen, vergroot je de kans dat je e-mailcampagnes in de inbox van je ontvangers belanden en je boodschap succesvol wordt afgeleverd. Onthoud dat het onderhouden van een goede reputatie als verzender van e-mails een doorlopend proces is en dat je altijd alert moet blijven op mogelijke verbeteringen.
Met Act! CRM Marketing Automation kan je je e-mails mooi en duidelijk opmaken en helemaal afstemmen op jouw bedrijfsstandaarden. Met AMA kan je ook real-time statistieken bijhouden. Hier kan je vervolgens op inspelen om ervoor te zorgen dat je e-mails niet in de spaminbox terecht komt.
TendenZ zet Act! Marketing Automation optimaal in voor haar klanten. Wil je meer weten over Act! Marketing Automation, klik dan hier. TendenZ verzorgt ook trainingen in Act! Marketing Automation. Hierin komen bovenstaande zaken uiteraard terug. Interesse in een training? Klik dan hier.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.