« Terug naar blog hoofdpagina

Hoe je klantloyaliteit opbouwt met Marketing Automation

Wat is klantloyaliteit en waarom is het belangrijk?

Het opbouwen van klantloyaliteit is tegenwoordig een van de grootste uitdagingen voor elk klein bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat klanten regelmatig bij je kopen? Hoe zorg je ervoor dat ze jouw bedrijf aanbevelen aan andere klanten? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk?

Ten eerste kunnen loyale klanten tot 80% van de omzet van een bedrijf leveren en doorgaans 67% meer uitgeven aan producten en diensten dan nieuwe klanten. Ten tweede is klantloyaliteit ook gemakkelijker te bereiken en winstgevender dan klantenwerving. Als een bedrijf eenmaal een klant heeft verworven, is het succespercentage van verkopen aan een bestaande klant 60-70%, in tegenstelling tot 5-20% voor een prospect. Het richten op klantloyaliteit heeft een aanzienlijk voordeel voor de bedrijfsresultaten, omdat het ongeveer vijf maal hogere kosten met zich meebrengt om een nieuwe klant te verwerven dan om een bestaande klant te behouden.

Tevreden klanten

Klanten loyaal houden betekent dat ze tevreden zijn. Wanneer je "verloop" ziet in je klantenbestand, kan dit een teken zijn dat je bedrijf op de een of andere manier niet aan de behoeften of verwachtingen van de klant voldoet. Misschien moet je concurrerender zijn op het gebied van prijs, nieuwe producten aanbieden, de klantenservice verbeteren of regelmatiger communiceren om betrokken te blijven bij je klanten. Als je een gezond bedrijf wil, heb je tevreden klanten nodig, daarom is een geweldige klantervaring essentieel.

Klanttevredenheid met Marketing Automation

Met behulp van Act! Marketing Automation (AMA) kan je de klanttevredenheid effectief verbeteren. Met AMA kan je namelijk persoonlijk mails opstellen. Je kan onder andere de naam van de ontvanger gemakkelijk toevoegen of een actie die de ontvanger heeft ondernomen toevoegen. En zodra je de naam van de ontvanger toevoegt in de onderwerpregel stijgt de open rate met meer dan 25%.

De persoonlijke benadering van de mails zorgt ervoor dat je relevantere content kan geven aan de lezer. Zodra de ontvanger meerdere keren mails ontvangt over voor hem irrelevante onderwerpen, zal hij een volgende mail niet snel openen. Maar op het moment dat een klant iedere maand een mail ontvangt over een relevant onderwerp, zal hij sneller geneigd zijn om deze mail ook te openen.

Naast de persoonlijke benadering biedt Act! Marketing Automation je ook de mogelijkheid om gegevens te volgen en te analyseren. Deze gegevens kan je vervolgens gebruiken om je benadering nog verder te personaliseren.

Daarnaast biedt AMA je de mogelijkheid om mooie ontwerpen te maken die de aandacht van de ontvanger trekken. Met behulp van de visuele workflow ontwerper en de interactieve sjablooneditor kan jij de mooiste ontwerpen maken die helemaal bij de stijl van jouw bedrijf passen.

Ons webinar gemist?

Geen probleem! Je kan hier onze webinars bekijken:

•Hoe Marketing Automation uw bedrijf kan helpen bij het leveren van gerichte en zinvolle interacties

•Hoe je één-op-veel-communicatie kan verbeteren en klantloyaliteit kan herstellen met gerichte en gepersonaliseerde communicatie

•Automatisch opvolgen van contactmomenten

31-07-2023

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();