« Terug naar blog hoofdpagina

Hoe maak je een klantacquisitie funnel?

Act! Marketing Automation

Voor de meeste bedrijven die zich toeleggen op langetermijngroei, is het verbeteren van klantenwerving en -behoud zowel een typisch als noodzakelijk doel. Er zijn verschillende strategieën die de beste manieren definiëren en onderwijzen om nieuwe klanten aan te trekken, maar een van de krachtigste moderne acquisitietactieken is ongetwijfeld de trechter-sjabloon voor klantacquisitie.

Het kan waar zijn dat klantenwerving tegenwoordig duurder wordt, maar dat betekent niet dat het aantrekken van nieuwe klanten moeilijk of onbetaalbaar moet zijn. Met een sterke strategie wordt je marketingbudget niet gemaximaliseerd en worden nieuwe klanten consequent aangetrokken door jouw merk.

Om je op weg te helpen met het proces, wordt in dit artikel beschreven wat een trechter voor klantacquisitie is, waarom je er één nodig hebt, wat er tijdens de fasen gebeurt en hoe je een trechter-sjabloon voor klantacquisitie maakt:

Wat is een klantentrechter?

Aangezien klantenwerving betrekking heeft op het proces om nieuwe klanten of klanten naar jouw bedrijf te leiden, helpt een klantverwervingstrechter klanten om soepel door dit proces te gaan.

Deze trechter is een hulpmiddel dat prospects aanmoedigt om zich met jouw bedrijf bezig te houden en verschillende fasen doorloopt naar een eindpunt: een aankoop doen en merkloyaliteit ontwikkelen. Zonder een goed ontworpen proces zullen sommige vooruitzichten onvermijdelijk buiten de boot vallen. Een trechter voor klantenwerving helpt je om die aantallen te verlagen, meer prospects naar klanten te converteren en ervoor te zorgen dat jouw marketingbudget verder gaat.

Het bouwen van een klanttrechter voor acquisitie zou je moeten helpen om het klanttraject te visualiseren. Niet alle klanten zullen jouw producten of diensten op dezelfde manier bekijken, dus jouw doel zou moeten zijn om te begrijpen hoe zij door het proces van interactie met jouw merk gaan, tot aan de aankoop.

Waarom heb je een klanttrechter nodig?

De trechter voor klantenwerving dient als een kader dat je helpt bij het volgen en monitoren hoe effectief het proces is om klanten aan te trekken en te behouden, en hoe je wijzigingen in het proces kunt aanbrengen om het eindresultaat continu te verbeteren. Op deze manier kun je klanten aantrekken, betrekken, converteren en behouden met minimale inspanningen en lopende uitgaven.

Door het klanttraject te visualiseren of zelfs in kaart te brengen, kun je inzicht krijgen in klantacties en wat er in hun gedachten gebeurt. Dit geeft een indicatie wanneer en waarom een klant waarschijnlijk jouw product of dienst zal kopen. Er zijn verschillende fasen in het koopproces, waaronder:

  • Erkenning van behoeften en wensen
  • Zoeken naar informatie
  • Keuzes evalueren
  • Inkoop
  • Evaluatie na aankoop

Met andere woorden, jouw leads zullen waarschijnlijk een denkproces doorlopen dat lijkt op het volgende:

  1. Zich niet bewust zijn van de behoefte aan het product of de dienst, een behoefte ontwikkelen
  2. Beslissen dat ze het nodig hebben, maar onzekerheid of jouw merk het merk is
  3. Beslissen dat ze je vertrouwen, maar niet zeker zijn van de volgende stappen
  4. Rekening houdend met de kosten voordat je de aankoop doet

Een sterke trechter voor klantenwerving kan verlies van prospects voorkomen tijdens het doorlopen van deze fasen. Hetzelfde geldt voor wanneer je leads van de marketing doorgeeft aan het verkoopteam en verder aan het klantenserviceteam, enz. Het is minder waarschijnlijk dat je gegevens mist en miscommunicatie tussen teams wordt geminimaliseerd.

Wat gebeurt er in de verschillende fasen van de trechter?

  • Stage 1 – Lead generation: De prospect wordt bewust van jouw merk, producten of diensten.
  • Stage 2 – Lead acquisition: De prospect begint interactie te hebben met jouw merk, rekening houdend met jouw producten en diensten en te beslissen of deze het waard zijn om in te investeren.
  • Stage 3 – Lead conversion: De prospect dekt een klant door de beslissing te nemen om voor jouw producten of diensten te betalen.

De laatste fase van de trechter (het converteren van je leads) is meestal het meest uitdagende onderdeel. Dit komt omdat klanten verschillende voorkeuren hebben en op verschillende signalen reageren. In dit stadium is het noodzakelijk om aangepaste en gerichte methoden te bedenken om het vooruitzicht te overtuigen om naar een klant te converteren.

Dit proces wordt aanzienlijk verbeterd door het scoren van leads, wat inhoudt dat jouw prospects op een schaal worden gerangschikt op basis van de waarde die je voelt voor jouw bedrijf. Ter verduidelijking zou je waarden (punten) toewijzen aan elke lead die je genereert. De scores zijn gebaseerd op attributen zoals de informatie die zij je geven en hun methoden van betrokkenheid bij jouw merk of website. Dit helpt je verkoop- en marketingteams bij het prioriteren van leads, evenals de ontwikkeling van effectieve antwoorden en afsluitende tactieken om conversies te optimaliseren.

Een klantwervingssjabloon maken

Bij het maken van een klantwervingssjabloon helpt de overweging van de volgende punten, die je zouden moeten helpen jouw trechter aan te pakken:

    • Hoe prioriteren jouw teams leads?
    • Hoe voeden zij vooruitzichten?
    • Welke prospectieve acties leiden waarschijnlijk tot een verkoop?
    • Hoe lang duurt het voordat jouw verkoopteam zich kwalificeert (via leadscoring) en prospects benadert?
    • Hoe lang duurt de verkoopcyclus?
    • Welke statistieken werken het beste om prospects tussen fasen te verplaatsen?
    • Hoe en wanneer leidt jouw marketingteam leads naar jouw verkoopteam?

    Laten we eens kijken naar een effectief sjabloon voor klantacquisitie:

    De eerste fase van jouw klantverwervingstrechter is het genereren van leads, wat in wezen de top van de trechter is. De middelste fase van de trechter is de acquisitie van leads en de laatste fase is de conversie van leads.

    Het ziet er ongeveer zo uit:

    Act! klantacquisitie

    In dit voorbeeld zie je de drie belangrijkste fasen van klantreis: bewustzijn, overweging en beslissing. Deze fasen kunnen als volgt worden onderverdeeld:

    Visit

    Een lead bezoekt je merk via één van jouw kanalen, bijvoorbeeld sociale media, e-mail, website, telefoon.

    Lead

    De bezoeker toont enige mate van interesse en wordt opgepikt door jouw marketingteam.

    MQL

    Jouw marketingteam besluit dat de lead eerder klant wordt op basis van lead intelligence (bijvoorbeeld Lead scoren).

    SQL

    Jouw verkoopteam kwalificeert de lead als potentiële klant op basis van doelgroep en pijnpunten of interesses van de prospect.

    Opportunity

    De lead slaagde voor kwalificatie en wordt een verkoopkans. Het verkoopteam biedt de prospect een gratis proef of demo, een gerichte aanbieding of korting.

    Customer

    De prospect doet een aankoop en wordt een loyale klant.

    Je kunt jouw trechter maken op een manier die overeenkomt met jouw specifieke bedrijfsbehoeften, met behulp van verschillende visualisaties en geschikte kaders. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers aanmoedigen om lead te worden door een aantrekkelijke missie te koppelen aan jouw specifieke productaanbod; bijvoorbeeld doneren aan een relevante oorzaak voor elke aankoop. Je kunt leads gratis educatieve informatie aanbieden met betrekking tot hun specifieke interessegebieden, waardoor je wordt geattendeerd je te concentreren op een specifiek product of een specifieke service.

    Ongeacht de grootte van jouw bedrijf, klantenwerving zal altijd noodzakelijk zijn. Je moet altijd op de markt brengen voor nieuwe klanten en een trechter voor klantenwerving is én van de beste manieren om dit proces te optimaliseren.

    19-01-2021

    Laat je reactie achter

    var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();