« Terug naar blog hoofdpagina

Hoe je het succes van je e-mailcampagnes kan meten

Welk digitaal marketing kanaal heeft een hoge ROI en is volledig onder jouw controle en kan worden ingezet wanneer jij het maar wilt om de verkoop te stimuleren? E-mailmarketing natuurlijk.

In tegenstelling tot SEO of sociale media is het succes van e-mailmarketing niet afhankelijk van geautomatiseerde algoritmen of een steeds veranderend inhoudsbeleid. Het is ook een van de meest betaalbare digitale marketingkanalen, want zodra je een websitebezoeker omzet in een e-mailabonnee, heb je gratis en (meestal) onbeperkt toegang tot de inbox van je ontvanger en de licentie om een langdurige relatie op te bouwen.

Het is dan ook niet verrassend dat uit recent onderzoek is gebleken dat 78% van de marketeers e-mail als het meest effectieve marketingkanaal koos.

Maar hoe meet je de effectiviteit van je e-mailmarketing en hoe volg je de zakelijke impact ervan? In deze blog bespreken we hoe kritische prestatie indicatoren (KPI's) voor e-mailmarketing en hoe het bijhouden ervan jou kan helpen om de ROI van je e-mail te meten.

Bepaal de doelen van je e-mailmarketingcampagne

Je kan het succes alleen meten als je duidelijk weet wat je met de campagne wilt bereiken. Daarom is de eerste stap in het meten van de effectiviteit van e-mailmarketing het stellen van de juiste doelen. Hieronder volgen een aantal mogelijke doelen voor jouw e-mailcampagne.

Verkeer genereren

Je kan een e-mailcampagne inzetten om verkeer naar een nieuwe blogpost te leiden, een evenement te promoten of het creëren van bewustzijn. Bedrijven met grote en betrokken e-maillijsten maken zich bijvoorbeeld maar zelden zorgen over het genereren van websiteverkeer, omdat het voor hen slechts één e-mail verwijderd is.

Leads genereren

Als je een webinar organiseert of een nieuw aanbod lanceert, is het e-mailen van je abonnees hierover een van de beste manieren om leads te genereren en je pijplijn snel te vullen.

Betrokkenheid van gebruikers

Om een gezonde e-maillijst op te bouwen, moet je regelmatig in contact komen met je doelgroep. Dit kan je doen door het sturen van waardevolle e-mails die gratis kennis delen en/of je abonnees helpen problemen op te lossen. Het delen van gratis content versterkt je autoriteit, je relatie met de abonnees en verandert hen in loyale volgers. Dit leidt uiteindelijk tot meer verkoop en doorverwijzingen.

Verkoop

Heb je een nieuw product of een jaarlijkse Black Friday uitverkoop? Niets stimuleert de verkoop beter en sneller dan een gerichte e-mail naar een betrokken lijst.

Feedback

Ben je op zoek naar publieksinzichten of nieuwsgierig naar wat gebruikers van jouw merk vinden? Dan kan je een e-mailenquête sturen om grote hoeveelheden feedback te verzamelen.

E-mailmarketing KPI's: 9 kritieke prestatiecijfers om je e-mailcampagne bij te houden

Afhankelijk van je doelen kan je verschillende prestatiecijfers voor e-mailmarketing bijhouden om je succes te meten. Hier zijn de meest gebruikte e-mailmarketinggegevens:

  • Afleveringspercentage (delivery rate): dit is het percentage e-mails dat succesvol wordt afgeleverd bij de abonnees. Stel dat je de campagne naar 100 abonnees stuurt en deze bereikt 80 van hen, dan is de deliverability 80 procent.
  • Bouncepercentage (bounce rate): dit is het tegenovergestelde van het afleveringspercentage, hiermee meet je namelijk het percentage e-mails dat niet afgeleverd kon worden. Op het moment dat je een hoge bounce rate hebt, moet je ervoor zorgen dat je distributielijst actueel is.
  • Openingspercentage van e-mails (email open rate): dit is het percentage abonnees dat je e-mail in een specifieke campagne heeft geopend.
  • Doorklikpercentage (click through rate – CTR): als je e-mail call-to-action-links bevat, geeft de CTR aan hoeveel procent van de abonnees op deze link hebben geklikt.
  • Conversiepercentage (conversion rate): het conversiepercentage geeft aan hoeveel abonnees de gewenste actie hebben ondernomen.
  • Uitschrijvingspercentage (unsubscribe rate): dit percentage laat zien hoeveel abonnees zich na een campagne hebben afgemeld van je e-maillijst.
  • Inkomsten per e-mail (revenue per email): op het moment dat je een verkoopcampagne voert, geeft de omzet per e-mail de gemiddelde omzet weer die je genereert voor elke e-mailontvanger.
  • Groeipercentage van je lijst (list growth rate): dit laat de snelheid zien waarmee je lijst groeit in een bepaalde periode.
  • Doorstuurpercentage (forward rate): dit is het percentage abonnees dat je e-mail doorstuurt naar hun eigen contacten.
  • Rendement op investering (return on investment - ROI): de e-mail ROI verschilt van je inkomsten per e-mail. De ROI houdt namelijk rekening met alle kosten van een e-mailcampagne en meet de winstgevendheid en de bedrijfsresultaten.

Elke kritische prestatie indicator (KPI) in deze lijst geeft waardevolle inzichten in de prestaties van je e-mailcampagne. Maar om zakelijk inzicht te krijgen, moet je verschillende KPI's samen bekijken. Een hoog openpercentage van een e-mail zegt bijvoorbeeld niets over de impact van de campagne, tenzij je deze afstemt op de CTR- en conversiepercentages.

E-mailsuccessen

Hoe je de succes-KPI's voor e-mailmarketing kunt meten

Het is niet genoeg om de belangrijkste e-mailmarketing KPI's te kennen, maar je moet ze actief volgen en meten om er bruikbare zakelijke inzichten uit te halen. Dit is hoe je het succes van jouw e-mailcampagnes echt kan meten.

Gebruik een geïntegreerd CRM-systeem

Met conventionele e-mailmarketingsoftware kan je abonnees beheren, e-mailcampagnes verzenden en belangrijke prestatiecijfers bijhouden. Het helpt echter zelden om de werkelijke impact van e-mailmarketing op de bedrijfsprestaties te meten. Dit is waar een geïntegreerd CRM- en Marketing Automation zoals Act! een doorbraak kan betekenen.

Een alles-in-één CRM- en Marketing Automation platform houdt de betrokkenheid van je klanten bij en registreert hun interacties met het bedrijf, zodat je de volledige impact van jouw e-mailcampagnes kan zien. Het geeft je ook tools zoals e-mailautomatisering en landingspagina's om geïntegreerde marketingcampagnes uit te voeren zodat er geen klantgegevens verloren gaan.

Stel dat een abonnee je landingspagina bezoekt via een e-mailcampagne, maar niet meteen actie onderneemt. Als ze later van gedachten veranderen en direct jouw site bezoeken om je aanbieding te kopen, zal een conventionele e-mailmarketingtool dit niet als een conversie registreren.

Maar als je CRM elke betrokkenheid van gebruikers bijhoudt, koppelt het de conversie aan de relevante abonnee, zodat je de echte impact van je campagnes kunt meten.

Kies je succes-KPI’s zorgvuldig

KPI

Als marketeer moet je je richten op de belangrijkste statistieken die aansluiten bij je campagnedoelstellingen.

Als je campagne bijvoorbeeld is gericht op het upsellen van bestaande klanten naar een hoger abonnement, zijn de meest relevante e-mail KPI's om te volgen open rate, CTR, conversie en ROI. Maar als het doel is om feedback van gebruikers te krijgen, is de enige relevante e-mail KPI het reactiepercentage.

Voer A/B-tests uit om prestaties te verbeteren

Het meten van campagneprestaties zonder context leidt vaak tot onnauwkeurige resultaten. Daarom zijn A/B-tests cruciaal voor het succes van je e-mailmarketingstrategie.

Als bijvoorbeeld de openingspercentages van je campagne laag zijn, denkt je misschien dat de abonnees niet geïnteresseerd zijn in je e-mail. Maar je komt pas achter de waarheid als je meerdere onderwerpregels test om te zien of ze allemaal lage open rates opleveren. Vaak vindt je een beter presterende onderwerpregel door verschillende variaties te testen.

Segmenteer je e-maillijst voor betere inzichten

Door je e-mailcampagnes af te stemmen op verschillende segmenten van je abonnees, kan je nauwkeurigere statistieken over e-mailprestaties bijhouden.

De resultaten van je campagne kunnen bijvoorbeeld vertekend zijn als je meerdere producten verkoopt op je site en alle klanten op dezelfde lijst staan. In plaats daarvan krijg je nauwkeurigere inzichten als je je lijst segmenteert op basis van producten en op maat gemaakte e-mails stuurt naar gebruikers op basis van hun interesses en eerdere aankopen.

Met de meeste e-mailmarketingtools kun je je lijst al tijdens de opt-in segmenteren met behulp van tags. Maar je kan ook later segmenten maken.

E-mailprestaties bijhouden is de eerste stap

Het bijhouden van de prestaties van je e-mails en het focussen op de belangrijkste statistieken geeft je inzichten die je nodig hebt om je campagnes te verbeteren en je doelen sneller te bereiken. Dit wordt een stuk eenvoudiger als je een geïntegreerd e-mail Marketing Automation, leadgeneratie en CRM-systeem zoals Act! hebt om je te helpen.

Waarom probeer je het niet uit met een paar e-mailcampagnes?

Meld je nu aan en start je 14-daagse gratis proefperiode.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();