« Terug naar blog hoofdpagina

Een terugblik op 2023

We zijn begonnen aan de laatste maand van 2023! Het afgelopen jaar hebben wij veel van onze kennis met jullie mogen delen en daar blikken we vandaag op terug. In deze blog kijken we naar een aantal belangrijke trends op het gebied van marketing en CRM waar we het in het afgelopen jaar over hebben gehad.

De grootste trend van 2023: AI

Het begrip AI (Artificial intelligence), we kunnen er niet meer omheen. Een van de meest besproken vormen van AI is dit jaar ChatGPT. Uiteraard hebben wij het hier ook uitgebreid over gehad, maar dan in combinatie met e-mailmarketing. ChatGPT kan namelijk teksten en inmiddels ook afbeeldingen voor jou genereren, op basis van wat jij aan hem vraagt.

AI heeft voor veel mensen een bijzondere en mooie bijdrage kunnen leveren, maar zoals alle nieuwe technologische ontwikkelingen kent het ook een aantal nadelen. Eerder zijn we al in gegaan op een aantal voor- en nadelen, maar laten we de belangrijkste er nog even tussenuit pakken:

Voordelen

  • Veel zaken kunnen geautomatiseerd worden met behulp van AI, dit kan de efficiëntie in het bedrijfsleven een flinke boost geven. 
  • AI kan geavanceerde analyses en rapportages voor je samenstellen. Hiermee kan je gerichte vervolgacties opzetten.
  • AI kan je helpen bij het creëren van berichten en content. Je kan ChatGPT bijvoorbeeld vragen om onderwerpen te bedenken, titels te maken, call-to-actions te bedenken en nog veel meer!

Nadelen

  • AI is niet altijd even betrouwbaar. Het is lastig om te begrijpen hoe AI-modellen aan hun antwoorden komen. Dit betekent dat het soms lastig kan zijn om je content te verantwoorden of te verklaren aangezien AI niet goed uit kan leggen waar het de informatie vandaan heeft.
  • AI is afhankelijk van de nauwkeurigheid van algoritmen en gegevens die mensen invoeren. Dit betekend dat het kleinste foutje al kan leiden tot verkeerde conclusies, oplossingen of andere vervelende gevolgen.

Trend 2: Videomarketing

De afgelopen jaren is het begrip videomarketing flink gegroeid. Dit komt mede door de opkomst van social media platformen als TikTok, YouTube shorts en Instagram. Bedrijven maken content in videovorm om hun doelgroep, vaak jonge mensen, te bereiken. Deze content kan verschillende invalshoeken hebben, bijvoorbeeld informatief, ter promotie en nog veel meer vormen.

Het grootste voordeel dat videomarketing met zich mee brengt is dat het de aandacht van bezoekers trekt. Je kan namelijk veel informatie verwerken in een korte tijd.

Bij TendenZ hebben we ook een kennisbank waarin we met behulp van een aantal korte video’s uitleg geven over verschillende onderwerpen. Meer weten? Bekijk dan deze pagina.

Trend 3: Voorspellende analyses

In 2023 zijn CRM-systemen behoorlijk ontwikkeld op gebied van rapportages. CRM-systemen kunnen namelijk duidelijk en uitgebreide rapportages en analyses maken over bijvoorbeeld klantgegevens of activiteiten. Deze gegevens zijn vaak enorm waardvol, omdat je hier in de toekomst op in kan spelen.

Met Act! CRM (of: Act! Marketing Automation) kan je ook mooie, uitgebreide en overzichtelijke rapportages maken om jouw gegevens optimaal in te zetten.


Benieuwd of Act! jou in 2024 verder kan helpen?

Neem dan nu contact met ons op.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();