« Terug naar blog hoofdpagina

De functies en voordelen van een CRM-systeem

CRM

In de hedendaagse concurrentie gedreven markt is het belangrijk je te onderscheiden van concurrenten. Eén van de manieren om je te onderscheiden is door uit te blinken in klantenservice. Klantrelatiebeheer is hierbij cruciaal. In deze blog duiken we dieper in op de kernfuncties en de voordelen van CRM.

Wat is klantrelatiebeheer?

CRM (Customer Relationship Management), ook wel Klantrelatiebeheer genoemd is een strategie die bedrijven inzetten om hun interacties met huidige en potentiële klanten te beheren en te analyseren. Het doel hierachter is om de klantrelaties te verbeteren, klantloyaliteit te verhogen en uiteraard het stimuleren van de verkoop en winstgevendheid.

Klantrelatiebeheer omvat dus het gebruik van technologieën zoals CRM-systemen om contactgegevens, verkoopgeschiedenis, voorkeuren en communicatie met de klanten te verzamelen, op te slaan en te analyseren. Doordat alle gegevens centraal op één plek staan kan iedereen gemakkelijk bij de gegevens en wordt de efficiëntie van je bedrijf verhoogt.

Kernfuncties van een CRM-systeem

Een CRM-systeem kent een aantal kernfuncties. Hieronder worden de vijf belangrijkste kernfuncties van klantrelatiebeheer toegelicht.

1. Contactbeheer

Contactbeheer is een van de belangrijkste functies van een CRM-systeem. Een CRM-systeem dient namelijk als centrale database voor het verzamelen, opslaan en beheren van alle informatie over je klanten en prospects. Hierbij kan je denken aan persoonlijke gegevens, communicatiegeschiedenis, aankoopgeschiedenis of voorkeuren. Op het moment dat alle afdelingen en medewerkers toegang hebben tot deze gegevens, kan je een compleet en geïntegreerd beeld vormen van je klanten. Dit is essentieel voor het bieden van een persoonlijke service en het opbouwen van een sterke en langdurige relatie.

2. Verkoopbeheer

De verkoop beheren via CRM helpt je bij het organiseren, volgen en beheren van verkoopprocessen van jouw bedrijf, dit kan vanaf leadgeneratie tot het sluiten van een deal. Door het verkoopbeheer te combineren met klantrelatiebeheer stel je je verkoopteams beter in staat hun verkooppijplijn efficiënt te beheren, met tools voor het vastleggen van leads, het toewijzen van taken, het plannen van afspraken en het volgen van de voortgang van kansen. Dit leidt tot een verbeterde verkoopstrategie, hogere conversieratio’s en betere inzichten in de klantbehoeften.

3. Marketingautomatisering

Marketing Automation in CRM-systemen stelt bedrijven in staat om de marketinginspanningen te stroomlijnen en te optimaliseren. Marketing Automation omvat e-mailcampagnes, sociale media marketing en targeted advertising. Dit is allemaal ontworpen om leads te genereren. Het voordeel van Marketing Automation tools is dat ze je helpen bij het segmenteren van je doelgroep, het personaliseren van berichten en het analyseren van de effectiviteit van campagnes.

4. Klantenservice en ondersteuning

Met behulp van klantrelatiebeheer verbeter je de klantenservice en ondersteuning door het bieden van een centraal platform om klantvragen, klachten en feedback te beheren. Supportteams kunnen toegang krijgen tot volledige klantprofielen, waarbij ze inzicht kunnen krijgen in eerdere interacties en transacties. Het grootste voordeel hiervan is dat je sneller en beter geïnformeerd kan reageren op vragen en/of klachten. Dit verhoogt vervolgens weer de klanttevredenheid en klantloyaliteit.

5. Analyse en rapportage

Analyses en rapportages zijn cruciale functies van CRM-systemen die bedrijven in staat stellen om grote aantallen klantgegevens te verzamelen en te analyseren. De inzichten die je uit de analyses en rapportages kan halen, kan je gebruiken om klantgedrag te begrijpen, verkoopprestaties te meten en de effectiviteit van campagnes te evalueren.

Voordelen van CRM

Het gebruiken van een CRM-systeem brengt veel voordelen met zich mee. We noemen een aantal van deze voordelen.

  • Verbeterde klanttevredenheid
  • Efficiëntie in de bedrijfsprocessen
  • Verhoogde verkoop en inkomsten
  • Verbeterde interne communicatie
  • Gegevens gestuurde besluitvorming

Act! CRM gebruiken voor je klantrelatiebeheer 

TendenZ biedt het CRM-systeem Act! aan. Act! CRM wordt inmiddels al door vele kleine en middelgrote bedrijven in de Benelux gebruikt. Act! biedt jou de mogelijkheid om zelf velden binnen het systeem aan te passen zodat het perfect aansluit op jouw behoeften.


Benieuwd of Act! CRM iets voor jouw bedrijf is?

Probeer dan nu 14 dagen gratis of neem contact met ons op via 088 002 9000.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();