« Terug naar blog hoofdpagina

De 4 beste toepassingen van Marketing Automation tools

Marketing Automation tools

Marketing is essentieel voor alle bedrijven, maar vooral voor kleine bedrijven. Zij moeten marketing namelijk op de juiste manier inzetten om te concurreren met grotere, bekende merken. Marketing omvat verschillende kanalen zoals e-mailmarketing, inbound marketing en social media marketing.

Het bijhouden en optimaliseren van campagnes voor meerdere kanalen is tijdrovend. Niks doen is ook geen optie, dit kan er namelijk voor zorgen dat je je doelen niet behaalt zoals een verhoogde omzet of sterke klantrelaties.

Dit is het punt waar Marketing Automation tools om de hoek komen kijken. Deze tools doen al het zware werk terwijl jij manieren bedenkt om de prestaties van je marketingcampagnes en strategie te verbeteren.

In deze blog gaan we dieper in op de vier belangrijkste toepassingen van Marketing Automation platformen en hoe ze de klantervaring kunnen verbeteren en je bedrijf kunnen laten groeien.

Het doel van Marketing Automation tools

Marketing Automation software is de overkoepelende term voor verschillende tools die helpen bij het automatiseren van routinetaken in de marketing. Zo kan je bijvoorbeeld een e-mailmarketingplatform gebruiken om automatische follow-up- of drip-campagnes naar gekwalificeerde leads te sturen. Daarnaast omvat Marketing Automation ook geautomatiseerde leadscoring, A/B-testen en wordt het vaak geoptimaliseerd met integratie van Customer Relationship Management (CRM) voor tracking van klantgegevens en leadbeheer.

Het primaire doel van een Marketing Automation oplossing is om workflows te automatiseren en stroomlijnen en je te helpen bij het beheren van cross-channel campagnes. Het elimineert de noodzaak om je zorgen te maken over routinematige, repetitieve taken zoals het verzenden van e-mails of sms-berichten. De meeste kleine ondernemingen hebben het al druk genoeg en hebben meestal geen marketingteams, daarom is Marketing Automation de ideale oplossing. Sterker nog, volgens recent onderzoek onder meer dan 1.100 kleine ondernemers, uitgevoerd door Act!, handelt 69% van deze kleine ondernemers alle verkoop en marketingfuncties zelf af. En dat naast al hun andere verantwoordelijkheden! Het is dus gemakkelijk te zien hoe waardevol Marketing Automation voor kleine bedrijven kan zijn.

Marketing Automation platformen helpen bedrijven ook om de klantreis te verbeteren door gepersonaliseerde en geautomatiseerde communicatie naar potentiële klanten te sturen en hun betrokkenheid te volgen, waardoor hun loyaliteit wordt vergroot. Data van Marketing Automation software stellen ondernemers in staat om hun potentiële klanten beter te begrijpen en hen door de salesfunnel te begeleiden om conversies te genereren.

Hoe je Marketing Automation platformen kan gebruiken

Volgens een recent rapport levert Marketing Automation gemiddeld €5,00 op voor elke euro die in de eerste drie jaar na implementatie wordt uitgegeven. Dat is een verbazingwekkend rendement van meer dan 500% voor deze marketingtool. En de terugverdientijd? Minder dan zes maanden! Dit maakt Marketing Automation een essentieel onderdeel van marketingstrategieën voor kleine bedrijven die gebruik willen maken van multi-channel marketing.

Maar er is één ding waar je op moet letten: om te profiteren van deze voordelen van Marketing Automation, moet je weten hoe je Marketing Automation kan inzetten en gebruiken. Gelukkig zijn de meeste Marketing Automation platformen zeer intuïtief en worden ze geleverd met veel digitale bronnen om je snel op weg te helpen.

Hieronder bespreken we de vier belangrijkste toepassingen van Marketing Automation die het meest lonend zijn bij correct gebruik:

  1. Efficiënte leadgeneratie
  2. Probleemloos scoren van leads
  3. Persoonlijke lead nurturing
  4. Tracking en analyses

Efficiënte leadgeneratie

De meeste Marketing Automation tools, waaronder Act!, stellen je in staat om conversiegerichte landingspagina’s en webformulieren te maken voor leadgeneratie. Je kunt deze landingspagina’s en formulieren aan specifieke delen van je website toevoegen zonder technische expertise, zodat je geen hoge kosten hoeft te betalen aan webontwerpers.

Stel dat je een waardevol e-book hebt gemaakt dat de pijnpunten en vragen van je doelgroep aanpakt, dan kan je een landingspagina maken om het e-book te presenteren. Dit kan dan werken als lokmiddel voor leads en het kan websitebezoekers aanmoedigen om het te downloaden in ruil voor hun contactgegevens.

En als je een bedrijfsblog hebt dan kan je een contactformulier maken die verschijnt aan het einde van een artikel en het gebruiken om lezers aan te sporen zich aan te melden voor je nieuwsbrief.

De beste Marketing Automation software providers ondersteunen integraties met toonaangevende CRM-platformen. Dit betekent dat nieuwe leads automatisch aan je CRM worden toegevoegd. Een integratie met een CRM-systeem stelt je ook in staat om aanvullende gegevens vast te leggen en te volgen zoals de bron, locatie en aankoopgeschiedenis van een lead. Dit is handig bij het creëren van buyer persona’s voor verschillende doelgroep segmenten.

Probleemloos scoren van leads

Het vullen van je sales funnel met honderden leads garandeert geen verkoop. In plaats daarvan moet je gekwalificeerde leads identificeren die de hoogste kans hebben om te converteren.

Maar het handmatig scoren en kwalificeren van leads is tijdrovend, foutgevoelig en inefficiënt. Marketing Automation software kan het zware werk voor je doen. Deze tools volgen namelijk hoe een lead betrokken raakt bij je e-mailcampagnes, website en andere marketingmiddelen en gebruiken deze voorspellende inzichten om aan elke lead een score toe te kennen.

Stel dat een lead al je e-mails opent, een e-book van je website downloadt en je prijspagina bezoekt, dan kunnen Marketing Automation tools al deze activiteiten volgen en kunnen ze deze lead als actief kwalificeren.

Dit helpt je om leads te identificeren die de moeite waard zijn om op te volgen zodat je de conversies kunt maximaliseren en nieuwe klanten kunt werven. Het voorkomt ook dat je tijd en middelen investeert in het najagen van leads die niet geïnteresseerd zijn in je producten/diensten. Daarnaast helpt het om tijd en budget te besparen die je anders zou hebben besteed aan het inhuren van een verkoopvertegenwoordiger voor dezelfde taken.

Persoonlijke lead nurturing

Wat doe je nadat een bezoeker zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief? Je verliest waarschijnlijk hun aandacht als je wacht tot ze je wekelijkse e-mailnieuwsbrief ontvangen.

In plaats daarvan is het verstandiger om leads te koesteren door ze onmiddellijk een welkomstmail te sturen en om ze te bedanken voor hun aanmelding. Je kan zelfs links naar relevante bronnen toevoegen om ze verder te begeleiden in de buyer’s journey.

Natuurlijk is het praktisch onmogelijk om dergelijke e-mails handmatig naar elke abonnee te sturen. Het goede nieuws is dat Marketing Automation software dat namens jou kan doen. Gebruik eenvoudig een van de professioneel ontworpen e-mailsjablonen om gemakkelijk mooie transactionele e-mails, nieuwsbrieven, aankondigingen of promoties te maken en stel de automatiseringstriggers in. Telkens wanneer een nieuw contactpersoon zich aanmeldt voor je nieuwsbrief, wordt er automatisch een welkomstmail verzonden.

Marketing Automation stelt je zelfs in staat om geautomatiseerde workflows in te stellen om gepersonaliseerde follow-up-e-mails te sturen op basis van de activiteit van een gebruiker. Stel je voor dat een lead een e-mail opent, een productvergelijkingsgids downloadt en de contactpagina van de website bezoekt. Dan kan je een autoresponder instellen om hen te vragen een afspraak te maken met je verkoopteam.

Aan de andere kant kan je, wanneer een lead een specifiek product of dienst op je website bekijkt of een klantenservicevraag indient, relevante educatieve bronnen naar hen sturen. Als een lead daarentegen zijn winkelwagentje verlaat, kan je ze verleiden met gratis proefversies en kortingen.

Dit niveau van personalisatie is alleen mogelijk dankzij Marketing Automation tools. Zij helpen je om elk detail van de reis die een lead doorloopt op maat te maken en vervolgens zet je het gewoon op de automatische piloot. De gepersonaliseerde en op het juiste moment verzonden communicatie verbetert hun loyaliteit, betrokkenheid en uiteindelijk ook het conversieratio.

Tracking en analyses

De beste Marketing Automation tools bieden gedetailleerde inzichten in je marketingcampagnes die je helpen om campagnes te optimaliseren voor betere resultaten. Act! stelt je bijvoorbeeld in staat om realtime statistieken te volgen om top-presterende campagnes en kanalen te identificeren.

Op deze manier kan je volgen hoe leads reageren op verschillende communicatiekanalen zoals e-mail, sms en pushmeldingen. Je kan ook A/B-testen uitvoeren door verschillende variaties van e-mailteksten, kopregels, CTA’s en meer bij te houden en te identificeren welke de meeste conversies genereren.

Marketing Automation

Omarm Marketing Automation met Act!

Marketing Automation tools zijn essentieel om het rendement op de investering van je marketingcampagnes te verhogen. Ze zijn nuttig in elke fase van de salesfunnel, van leadgeneratie en scoring tot nurturing.

Als je op zoek bent naar een Marketing Automation platform met veel functies om de verkoop en omzet te stimuleren, dan is Act! een uitstekende keuze. Ons volledig geïntegreerde CRM- en Marketing Automation platform stelt je in staat om intuïtief workflows op te zetten zonder Act! te verlaten. Dit betekent ook dat de gegevens die je ontvangt van je Marketing Automation platform gemakkelijk toegankelijk zijn, wat zorgt voor een eenvoudige en efficiënte gebruikerservaring.

Act! Marketing Automation, of AMA, wordt geleverd met enkele belangrijke tools, waaronder een uitgebreide campagnebouwer, een landingspaginabouwer, website-tracking en een assettracker. Laten we beginnen met de campagnebouwer, de meest gebruikte tool en je belangrijkste bron voor lead outreach en onderhoud.

Eenvoudig een e-mailcampagne opzetten in Act!

Of je nu een expert bent in het ontwerpen van sjablonen en de mogelijkheid en tijd hebt om je eigen perfect samengestelde sjablonen te maken, of dat je liever een vooraf gebouwde sjabloon gebruikt die is ontworpen door marketingprofessionals, AMA heeft je gedekt. De sjabloonontwerper met drag-and-drop is eenvoudig te gebruiken met een breed scala aan bewerkingsmogelijkheden waarmee je je ontwerp kunt verfijnen en het in een verrassend korte tijd naar je leads kunt sturen. Zodra je sjabloon klaar is, kun je het aan een campagne toevoegen en met slechts een paar klikken naar je leads sturen.

Marketing Automation

De campagnebouwer van AMA biedt ook een volledige drip-functie waarmee je extra e-mails kunt sturen op basis van de reactie van een lead op je eerste e-mail. Stel dat je een follow-up-e-mail wilt sturen naar elke lead die op de link naar je productpagina heeft geklikt en hen meer informatie wilt geven over dat product. Of je wilt een reeks terugkerende wekelijkse e-mails opzetten die automatisch worden verzonden, zonder dat je elke week een nieuwe e-mail hoeft te sturen.

Elke campagne heeft ook een intuïtief dashboard waarop je kunt zien wie je e-mail heeft ontvangen, wie deze heeft geopend, op welke links in de e-mail is geklikt en zelfs de mogelijkheid om de gegevens naar een downloadbaar Excel-spreadsheet te exporteren. De geautomatiseerde campagnebouwer van AMA bespaart je een enorme hoeveelheid tijd, waardoor je je kunt richten op andere taken.

Leads vastleggen met een aangepaste landingspagina

Voordat je kunt beginnen met verkopen, heb je leads nodig. Act! Marketing Automation biedt een tool voor het bouwen van landingspagina’s met de mogelijkheid om nieuwe leads vast te leggen en automatisch aan je CRM toe te voegen, samen met andere nuttige informatie zoals e-mailadres, locatie, bron, productinteresses, enz. Deze gedetailleerde weergave van je leads stelt je in staat om op maat gemaakte campagnes voor je leads te creëren en ze te groeperen of segmenteren op basis van specifieke criteria binnen je CRM.

De landingspaginabouwer maakt het mogelijk om uitgebreide formulieren te maken waarmee je zoveel gedetailleerde informatie over je leads kunt verzamelen als nodig is. Je kunt ook follow-upacties maken zodra een formulier is ingevuld zoals het toevoegen van de leads aan een specifieke groep in je CRM of ze automatisch een follow-up-e-mail sturen die deel kan uitmaken van een welkomstpakket of meer informatie kan bevatten over specifieke productlijnen en prijzen. Je kunt eenvoudig volgen wie het formulier heeft ingevuld, hoe ze elke vraag hebben beantwoord en zelfs de gegevens exporteren voor later gebruik.

Je kunt ook nieuwe leads verleiden om zich aan te melden voor je CRM-database door kleine fragmenten van belangrijke assets aan te bieden zoals whitepapers of productvideo's. Stel een pop-up in op basis van het aantal pagina's of de tijd en vraag om de informatie van een lead om verder te kunnen gaan met het bekijken van de gewenste asset. Dit opent de deur naar een snelle en gemakkelijke leadwerving, terwijl je jouw leads kwaliteit- en nuttige informatie geeft die betrekking hebben op je bedrijf en je geloofwaardigheid opbouwt.

Marketing Automation

Verbeter SEO en betrokkenheid van het publiek met website-tracking

De website-trackingtool van AMA geeft je inzicht in de meest bezochte webpagina's van je site, hoeveel tijd er gemiddeld wordt besteed aan elke webpagina, verkeersbronnen en attributie, en nog veel meer. Als een lead een cookie heeft, kun je ook inzicht krijgen in welke webpagina's ze bezoeken en deze gegevens worden weergegeven in Act! in hun gedetailleerde leadprofiel.

Naast het bezoeken van webpagina's zijn alle andere AMA-activiteiten ook beschikbaar in het leadprofiel, inclusief details zoals welke e-mails ze hebben geopend, op welke e-maillinks ze hebben geklikt, welke landingspagina's ze hebben voltooid en welke webpagina's ze hebben bezocht. Met al deze gegevens op één locatie kun je de volledige reis van een lead bekijken, zelfs vanaf het moment dat ze voor het eerst interesse toonden in je bedrijf.

Marketing Automation

Vereenvoudig het scoren van leads

Naast het bieden van een enkele plaats om de acties van je leads te bekijken en te monitoren, vat Act! Marketing Automation alle activiteit samen in een numerieke waarde die een lead score wordt genoemd. De lead scoring-module van Act! geeft je volledige controle om de activiteiten te selecteren die je wilt opnemen en hoeveel gewicht je aan elke lead wilt toekennen. Deze tool stelt je in staat om zeer specifieke acties te scoren, waaronder iedereen die bijvoorbeeld op een bepaalde link in een e-mail in een van je campagnes klikt. Of je scores nu gebaseerd zijn op bredere acties zoals een algemene e-mail openen, of zeer specifieke, gedetailleerde acties, je vermogen om de selectie van de acties en hoe ze worden gescoord te beheersen, betekent dat je scores specifiek worden afgestemd op jouw bedrijf en workflows.

Marketing Automation

Krijg een volledig beeld van je leads

Net als alle AMA-gegevens voor digitale marketing zijn de scores van je leads ook zichtbaar in Act!. Dit betekent dat je bij het bekijken van de profielen van je leads een volledig overzicht hebt van alle gerelateerde activiteiten voor die lead, inclusief hun specifieke marketingstatistieken zoals hun lead score. Bovendien heeft Act! een "Scored Leads" dashboard op je startscherm dat je ziet zodra je inlogt, waarmee je alle leads kunt bekijken die een score hebben behaald, waarbij de leads met de hoogste score boven aan de lijst staan. Dit krachtige dashboard stelt je in staat om gemakkelijk je meest waardevolle leads te identificeren en aan de slag te gaan om contact op te nemen met degenen die het meest betrokken zijn bij je bedrijf en marketinginspanningen.

Volgende stappen

Ben je klaar om Marketing Automation in actie te zien? Probeer Act!, een alles-in-één Marketing Automation- en CRM-oplossing, gratis en ontdek hoe eenvoudig het is om aan de slag te gaan met Marketing Automation. Start vandaag nog je 14-daagse gratis proefperiode.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();