Wist je dat 76 procent van de consumenten zegt dat ze eerder geneigd zijn om bij een bedrijf te kopen die een persoonlijke ervaring bieden?
Om ervoor te zorgen dat je klanten zich speciaal voelen en trouw worden aan je merk, moet je hun voorkeuren en behoeften begrijpen en je marketing hierop aanpassen. Zo moet de content op je website, je e-mailberichten en je advertenties bijvoorbeeld allemaal relevant zijn voor de interesses van je doelgroep om conversies te stimuleren.
Door gebruik te maken van automatisering en personaliseringstools kan je dit proces flink verbeteren.
In deze blog laten we je zien hoe je gepersonaliseerde marketingcampagnes kan maken voor jouw mkb-bedrijf met behulp van automatisering en een CRM-software.
Eenvoudig gezegd is marketingpersonalisatie het afstemmen van je berichten op de behoeften, interesses en voorkeuren van je doelgroep. Dus, in plaats van algemene content te laten zien, worden er gepersonaliseerde marketingcampagnes gedeeld rondom de interesses van je doelgroep op basis van hun eerdere activiteiten.
Waarom is dit zo belangrijk? Onderzoek heeft laten zien dat marketingpersonalisatie de omzet met 40 procent kan verhogen. Dit komt voornamelijk doordat klanten tegenwoordig een korte aandachtspanne hebben en niet het geduld hebben om algemene reclameteksten te lezen. Door het personaliseren van ervaringen, door gepersonaliseerde content te bieden die aansluit op de behoeften van de klant, bespaar je hen veel tijd en vereenvoudig je hun aankoopbeslissing. Dit leidt uiteindelijk tot hogere conversies en meer klantbinding.
In tegenstelling tot fysieke klantinteractie is online marketingpersonalisatie alleen mogelijk via automatisering. Om een gepersonaliseerde ervaring te bieden, moet je klantgegevens verzamelen en gebruikersgedrag analyseren. Op basis van deze inzichten kan je je campagnes automatiseren en personaliseren.
Hier komt de alles-in-één Marketing Automation- en CRM-softwareoplossing Act! van pas.
Software voor Customer Relationship Management (CRM) houden de betrokkenheid en interactie met je merk bij, via verschillende contactpunten. Hierbij wordt er ook inzicht geboden in klantgedrag, voorkeuren en interesses.
Op het moment dat bezoekers zich bijvoorbeeld aanmelden voor je e-maillijst, dan registreert je CRM-systeem hun naam, e-mailadres, locatie, contactmoment en andere belangrijke informatie. Vervolgens kan je iedere keer dat deze bezoeker contact met je opneemt via bijvoorbeeld de mail, deze gegevens erbij halen om op deze manier de meest persoonlijke service te bieden.
Met deze Marketing Automation software kan je de inzichten uit je CRM omzetten in geautomatiseerde marketingcampagnes. Met behulp van deze gegevens kan je je doelgroep segmenteren, hun piekmomenten bijhouden, ze benaderen op hun voorkeursplatformen en hun betrokkenheid monitoren.
Act! is zowel een CRM als een Marketing Automation platform en biedt jouw verkoop-, marketing- en klantenserviceteams een eenvoudige en centrale trackinginterface waarmee je alles kan stroomlijnen en te weten kan komen over de manier waarop je klanten met je merk omgaan.
Het biedt je ook de tools om geautomatiseerde workflows te maken om leads te genereren en gepersonaliseerde marketingcampagnes te lanceren die je doelgroep direct aanspreken.
Laten we een paar voorbeelden bekijken die je laten zien hoe Marketing Automation en personalisering je MKB-bedrijf kunnen laten groeien
Is het je weleens opgevallen hoeveel van je favoriete merken je bij je naam aanspreken? Dit is maar een klein voorbeeld van gepersonaliseerde Marketing Automation. Merken gebruiken e-mailmarketingautomatiseringtools om e-mailcampagnes te starten met gepersonaliseerde berichten die gericht zijn op het beantwoorden van je vragen of het bieden van relevante aanbiedingen nadat jij je hebt aangemeld voor hun e-maillijst.
Zelfs als er al een miljoen abonnees zijn, krijgt iedereen een e-mail met zijn naam, omdat de Marketing Automation tools deze gegevens uit de databases kunnen halen.
Stel dat je een website verlaat nadat je producten in het winkelwagentje hebt toegevoegd, wordt vaak automatisch een gepersonaliseerde herinneringsmail gestuurd om de aankoop af te ronden. Hierbij kan je zelfs nog een korting aanbieden of een extra prikkel geven om potentiële klanten te stimuleren de aankoop af te ronden.
Productaanbevelingen op maat zijn een klassiek voorbeeld van personalisatie om de klantervaring te verbeteren en de verkoop te verhogen. In plaats van iedereen dezelfde producten te tonen, gebruiken merken personalisatie om relevante producten te laten zien op basis van eerdere aankopen en browseractiviteiten van een bezoeker.
Op dezelfde manier stellen automatiseringstools merken in staat om productupdates en -verbeteringen te mailen naar gebruikers die eerder interesse hebben getoond of een aankoop hebben gedaan. E-mailsoftware maakt gebruik van klantsegmentatie om gebruikers te groeperen op basis van interesses, demografische gegevens, activiteit en andere belangrijke gegevens.
Als je bijvoorbeeld een speciale kortingsactie hebt in een bepaalde productcategorie, kun je met personalisatie mensen op de hoogte stellen die producten in deze categorie hebben gekocht in plaats van iedereen te mailen. Dit verbetert je conversiepercentages en de ROI van je marketingstrategie drastisch.
Personalisering is essentieel voor het succes van campagnes voor advertenties in sociale media. Daarom bieden Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Google en andere online platformen adverteerders uitgebreide targetingfilters waarmee ze advertenties kunnen laten zien op basis van de locatie, gedrag, interesses, geslacht en andere kenmerken van de bezoeker.
Maar met retargeting wordt personalisering naar een ander niveau getild.
Hiermee kan je advertenties tonen aan bezoekers die onlangs je site hebben bezocht en zijn vertrokken zonder iets te doen. Dus, stel dat je een landingspagina maakt met je Marketing Automation tool en daar je Facebook Pixel code aan toevoegt. Elke bezoeker aan je landingspagina wordt nu door Facebook gevolgd. Als zij ook Facebook gebruiken, krijgen ze je advertenties ook te zien.
Met behulp van geavanceerde automatiseringsplatforms kan je deze gebruikers via e-mail benaderen met persoonlijke kortingen en acties. Natuurlijk zijn de conversiepercentages voor deze advertenties hoger doordat ze specifieker zijn voor de recente browsingtrends van de gebruiker.
Met behulp van CRM-integraties kan je de verkoop- en marketinginspanningen en follow-ups van je klantenondersteuning volledig automatiseren. In plaats van handmatig de gebruikers bij te houden van wie het abonnement binnenkort verloopt, kan je een e-mailsjabloon gebruiken om snel een automatische e-mailreeks voor je CRM te configureren die wordt geactiveerd zodra een bestaande klant naar het laatste kwartaal van de abonnementsperiode gaat.
Op dezelfde manier kun je volledig gepersonaliseerde en geautomatiseerde opvolgmails plannen door je targetingcriteria te definiëren. Als klanten bijvoorbeeld niet op de URL in je eerste e-mail klikken, ontvangen ze drie dagen later automatisch een tweede e-mail.
Met deze mogelijkheid kan je je hele proces van leadgeneratie automatiseren, het werk van je sales- en supportmedewerkers vereenvoudigen en de retentiecijfers aanzienlijk verhogen dankzij tijdige communicatie.
Een geautomatiseerd CRM-systeem houdt alle interacties van gebruikers bij en biedt servicemedewerkers een complete geschiedenis van de verleende diensten. Een CRM-systeem heeft vaak ook een leadscoresysteem die automatisch meet hoe tevreden een gebruiker is en hoe waarschijnlijk het is dat hij of zij een nieuwe klant wordt of een nieuwe relatie aangaat met je bedrijf.
Het bijhouden van deze statistieken stelt je medewerkers in staat om een persoonlijke servicebeleving te bieden, ongeacht de medewerker die het probleem van de klant behandelt. Op deze manier is het niet nodig om de klant te irriteren door steeds dezelfde vragen te stellen of dezelfde problemen te onderzoeken. In plaats daarvan kunnen de medewerkers vertrouwen op de CRM-gegevens en zich richten op het oplossen van het probleem.
Met de opkomst van AI, geïntegreerde Marketing Automation en moderne CRM-systemen kan je personalisatie op grote schaal toepassen. Het maakt niet alleen je berichten actueler en effectiever, maar maakt ook kostbare middelen vrij, zodat je je meer kunt richten op groei in plaats van op de routine van de dagelijkse werkzaamheden.
Dus als je nog geen ervaring hebt met gepersonaliseerde Marketing Automation, meld je dan nu aan voor een gratis Act! proefversie om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.