« Terug naar blog hoofdpagina

Ben je klaar voor Marketing Automation?

Meer weten over Marketing Automation? Klik hier en schrijf je in voor het webinar!

De statistieken rond marketingautomatisering vormen een overtuigend argument voor het inzetten van marketing automation. Studies tonen aan dat effectieve automatisering de productiviteit kan verbeteren en de marketing ROI (Return on investment) kan verhogen. Toch zijn er nog steeds genoeg bedrijven die geen gebruikmaken van deze technologie, omdat ze niet zeker weten of ze er klaar voor zijn om hun marketingprocessen te automatiseren. Ben jij klaar voor marketingautomatisering?

Hoewel de voordelen van marketingautomatisering duidelijk zijn (lees dit als ze dat niet zijn), moeten marketeers en bedrijfseigenaren nog steeds stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat hun bedrijf klaar is voor marketingautomatisering voordat ze het gaan gebruiken.

In dit artikel bespreken we enkele factoren waarmee je rekening moet houden voordat je aan je marketing automation-strategie begint. We hebben ook een handig werkblad gemaakt dat je kan gebruiken om te controleren of je bedrijf klaar is voor marketingautomatisering (en welke stappen je moet ondernemen als dat niet het geval is). Je kan deze hier downloaden.

Is je verkoopproces geschikt voor Marketing Automation?

Bekijk je verkoopprocessen en kijk of je hiermee zult profiteren van, marketingautomatisering. Gebruik je een inkomende strategie? Brengen je klanten een lange tijd in de verkooptrechter door om informatie te verzamelen voordat ze een aankoopbeslissing nemen? Als dit het geval is, hebben je klanten waarschijnlijk meerdere interacties met je bedrijf voordat ze een aankoop doen.

Marketingautomatisering kan dit type verkoopproces aanzienlijk verbeteren omdat het:

  • De hoeveelheid tijd vermindert die wordt besteed aan het verzenden van e-mails naar klanten in eerdere stadia van de verkooptrechter;
  • Communicatie automatiseert terwijl klanten stappen ondernemen en verder in de trechter gaan, bijv. meerdere keren op een link in je e-mail klikken of een bepaalde productpagina bezoeken.

Marketingautomatisering kan ook worden gebruikt in kortere verkooptrechters, bij uitgaande marketing. B2C eCommerce-winkels of andere bedrijven die doorgaans een korte verkoopcyclus hebben, kunnen klanten bijvoorbeeld een herinneringsmail sturen wanneer ze een product aan hun winkelmandje toevoegen, maar geen aankoop doen.

Hoe dan ook, als je marketingautomatisering overweegt, zorg er dan voor dat je verkoopproces kan worden geautomatiseerd.

Als je over het algemeen uitgaande cold calling gebruikt of alleen aan een klein aantal hoogwaardige klanten verkoopt, moet je mogelijk je verkoopproces wijzigen om de voordelen van marketingautomatisering te ervaren.


Ben je klaar voor Marketing Automation?

Download onze worksheet to find out


Heb je toegang tot hoogwaardige marketing- en verkoopinhoud?

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze over de materialen beschikken die nodig zijn om marketingautomatisering effectief te gebruiken. Dit kunnen casestudy's, blogposts en whitepapers zijn. Je verstrekt dit onderpand aan klanten terwijl ze door de koperfunnel lopen. Deze bronnen zullen hen informeren over de waarde van je product of diensten.

Als je een hoogwaardige selectie van materialen bij de hand hebt, kan dit zinvolle interacties tussen klanten en je bedrijf stimuleren. Uiteindelijk betekent dit dat wanneer het tijd is voor marketing om de lead door te geven aan sales, de leads beter gekwalificeerd en waardevoller zijn.

Natuurlijk gaat niet alles verloren als je bedrijf niet over dit soort materiaal beschikt. Het betekent alleen dat je wat tijd moet besteden aan het maken van nuttige inhoud. Zelfs als je geen geautomatiseerde marketingoplossing gebruikt, kan je dit materiaal nog steeds gebruiken in je verkoopproces.

Samengevat

Bedrijven moeten verschillende stappen ondernemen om een effectieve geautomatiseerde marketingstrategie te implementeren. Dit kan in het begin tijdrovend zijn bij het bouwen van deze processen. Het goede nieuws is dat zodra je bedrijf de geautomatiseerde processen heeft opgezet, je veel minder hoeft te doen. In plaats van elke marketingactie handmatig uit te voeren, kan je concentreren op het analyseren hoe klanten in contact komen met je bedrijf en je verkoopproces dienovereenkomstige optimaliseren.

Als je momenteel echter tijd en middelen nodig hebt, is het misschien beter om te wachten op een geschikter moment om een marketingautomatiseringsstrategie te introduceren.

Marketingautomatisering is een essentieel hulpmiddel voor veel bedrijven en marketingteams. Het kan kleine bedrijven helpen meer te doen met minder middelen, wat uiteindelijk tot meer omzet leidt. Als je denkt dat je klaar bent voor marketingautomatisering, download dan onze gids voor marketingautomatisering voor meer informatie over hoe deze kan helpen.

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();