Is het je ooit opgevallen dat sommige merken je altijd de juiste aanbiedingen op het juiste moment en tegen de juiste prijs aanbieden? Dat is een van de voordelen van CRM-software.
De beste CRM's helpen eigenaren van kleine bedrijven bij het verzamelen, organiseren en beheren van klantgegevens. Daarnaast bieden ze ook waardevolle inzichten om je te helpen bij het definiëren van verkoopprocessen en het ontwerpen van marketingcampagnes die zijn afgestemd op de behoeften van jouw publiek. In dit artikel delen we de belangrijkste voordelen van de huidige CRM-systemen voor kleine bedrijven en laten we ook zien hoe je ze kunt gebruiken om betere marketingcampagnes te maken.
Customer Relationship Management (CRM)-software is een technologie waarmee je de communicatie van klanten met jouw merk kunt volgen, klantgegevens kunt verzamelen en organiseren. Daarnaast kun je real-time inzicht geven in de betrokkenheid van je marketingteamleden, verkopers en klantenserviceteams, samen met eventuele andere belangrijke belanghebbenden.
Met deze inzichten kun je een consistente en gedenkwaardige klantervaring bieden gedurende het hele leven van de klant, waardoor hun tevredenheid met jouw product en loyaliteit aan jouw merk toeneemt.
De meeste mensen denken dat een CRM-oplossing de klantenservice verbetert, en dat klopt ook. Maar, het heeft ook een directe invloed op de marketing, verkoop en branding van je kleine onderneming. Moderne CRM's bieden alles: van het genereren van vraag en leads tot Marketing Automation en tools voor klantbehoud.
Kortom, je kunt een CRM-systeem beschouwen als jouw one-window-oplossing om het beheer van klantervaringen te optimaliseren.
CRM's bieden tal van directe en indirecte marketingvoordelen voor je kleine onderneming. Laten we de belangrijksten bespreken:
Effectieve marketing is afhankelijk van nauwkeurige statistieken en gegevensinzichten waarmee je weloverwogen beslissingen kunt nemen en berekende risico's kunt nemen. Dit is waar een CRM zo waardevol is voor jouw kleine onderneming.
Het volgt klantinteracties via al je marketingkanalen (website, landingspagina's, productgebruik, e-mail, supportticketing, sociale media, telefoon en chat) en geeft een nauwkeurig beeld van de behoeften van jouw klant. Een CRM helpt je ook de echte problemen en behoeften van je (potentiële) klanten te begrijpen, zodat je relevante marketingcampagnes kunt opzetten die hen rechtstreeks aanspreken.
Met een CRM kunnen je serviceteams bijvoorbeeld regelmatig klantfeedback, klachten of functieverzoeken delen met de marketing- en productteams. Dit helpt hen de kernproblemen van jouw klanten te begrijpen en welke functies zij in jouw product willen zien.
Klantsegmentatie is een fundamenteel marketingconcept aangezien generieke marketingcampagnes niet meer werken. Uit onderzoek is gebleken dat 80 procent van de klanten positief reageert op marketingcampagnes die zijn afgestemd op hun interesses en behoeften.
Een van de belangrijkste voordelen van een CRM-systeem is dat het segmentatie op meerdere niveaus binnen je doelgroep mogelijk maakt op basis van interesses, locatie, gebruikspatronen, betrokkenheid, tevredenheidsniveau en andere criteria.
Hierdoor kun je zeer gerichte marketingcampagnes ontwerpen die specifiek gericht zijn op dat segment. Je kunt bijvoorbeeld speciale aanbiedingen sturen naar gebruikers in een specifieke geografische locatie. Of je kunt je richten op de klanten met de hoogste tevredenheidsscore voor upsell-aanbiedingen, omdat de kans groter is dat ze dan converteren.
Dit alles is mogelijk met een geïntegreerd CRM-systeem, omdat het alle klantactiviteiten volgt en registreert en daarnaast geeft het je de tools voor geavanceerde segmentatie.
CRM's helpen je niet alleen de klanttevredenheid te verbeteren, maar definiëren ook je verkoopcyclus door jou en jouw verkopers te voorzien van geavanceerde tools voor het genereren van leads, zoals landingspagina's en opt-in-formulieren om verkeer om te zetten in abonnees en leads.
Om de leadkwaliteit te verbeteren, kun je specifieke vragen stellen bij het aanmelden of leadmagneten aanbieden in ruil voor de contactgegevens van de klant om jou te helpen de interesses en zakelijke behoeften van een lead te begrijpen. Door trackingscripts aan je bestemmingspagina's toe te voegen, kun je retargetingcampagnes op Facebook, Google en andere advertentienetwerken inschakelen.
Met een ROI van € 33,00 voor elke uitgegeven euro, is e-mailmarketing een van de meest winstgevende en boeiende marketingkanalen. Moderne CRM's bieden geïntegreerde Marketing Automation met geavanceerde e-mailmarketingautomatiseringsfuncties waarmee je jouw klanten en prospects regelmatig kunt betrekken en relatie met hen kunt opbouwen.
Hieronder staan enkele voorbeeldscenario's om je te laten zien wat er mogelijk is met een geïntegreerde oplossing voor automatisering van CRM en e-mailmarketing.
Scenario #1: Een bezoeker converteert vanaf jouw landingspagina naar een e-mailabonnee. Je kunt hem vervolgens een welkomst-e-mailreeks sturen die hem kennis laat maken met jouw product en laat zien hoe het hem zal helpen zijn bedrijf te laten groeien.
Scenario #2: Geautomatiseerde follow-up e-mails zijn een geweldig hulpmiddel om te gebruiken wanneer een klant gedurende een bepaalde periode niet met jouw product omgaat of een lage tevredenheidsscore heeft.
Scenario #3: Automatiseer jou marketing- en verkoopberichten volledig met vooraf gedefinieerde e-mailreeksen en workflows voor verschillende levenscyclusfasen van klanten. Door bijvoorbeeld wekelijkse engagement-e-mails te configureren waarin producttips en tutorials worden gedeeld, help je je klanten meer waarde uit jouw product te halen.
Scenario #4: Maak e-mailreeksen voor klanten die het laatste kwartaal van hun abonnement met jouw product ingaan. Jouw sequenties kunnen een mix van engagement-, marketing- en verkoop-e-mails bevatten om vroegtijdige verlenging aan te moedigen.
Een CRM biedt je deze automatiseringsfuncties, omdat het alle kritieke gegevens over alle relevante klantcontactpunten bevat. Je kunt zelfs automatiseringssjablonen maken op basis van de meest voorkomende marketingscenario's om tijd te besparen.
Onderzoek toont aan dat verkopen aan een bestaande klant 60-70 procent kans van slagen heeft. Ter vergelijking: verkopen aan een nieuwe prospect zal waarschijnlijk slechts in 5 tot 20 procent van de gevallen slagen. Daarom is het behouden van klanten zo'n cruciaal onderdeel van de marketingstrategie van elke organisatie.
Een CRM vergemakkelijkt het behouden van klanten en verbetert de klantloyaliteit door jou te helpen klanten gedurende hun hele klantreis een onvergetelijke ervaring te bieden. Bovendien belicht het de meest en minst waarschijnlijke retentievooruitzichten op basis van hun tevredenheid en productgebruikspatronen.
Deze inzichten helpen je om jouw klanten proactief te benaderen en om problemen op te lossen, hun verlengingskansen te vergroten en verkoopprognoses te verbeteren.
Tevreden klanten hebben ook de neiging om jouw product in hun kringen aan te bevelen, wat resulteert in mond-tot-mondreclame en verwijzingsverkopen.
Met een moderne geïntegreerde oplossing voor CRM en Marketing Automation kun je een aanzienlijk deel van jouw marketingstrategie automatiseren en jouw verkooppijplijn vullen. Je kunt bijvoorbeeld landingspagina’s maken voor het genereren van leads door relevante leadmagneten en opt-in-formulieren toe te voegen.
Deze landingspagina's zijn direct geïntegreerd met jouw e-mailmarketingsysteem. Zodra een bezoeker verandert in een abonnee, kan het e-mailmarketingsysteem onmiddellijk een welkomst-e-mailreeks activeren en abonnees blijven boeien met nieuwe en relevante e-mails. Wanneer abonnees klanten worden, kan jouw CRM hun gebruikspatronen volgen en de tevredenheid meten door middel van periodieke enquêtes.
Als een klant je serviceteam benadert met een klacht of suggestie, kan het systeem deze automatisch delen met de klantenservice en verkoopteams. Je kunt ook op activiteit gebaseerde marketingcampagnes starten met je CRM. Je kunt bijvoorbeeld e-mails en sms'jes sturen of relevante producten tonen aan gebruikers die een specifieke pagina op jouw site bezoeken of deelnemen aan een marketingcampagne.
Over het algemeen stelt een CRM je in staat door onschatbare klantinformatie in een gecentraliseerde database te verzamelen en je de tools te geven om jou marketing- en verkoopdoelen te bereiken.
Een CRM-tool stroomlijnt je gegeven, biedt waardevolle klantinzichten en helpt je weloverwogen marketingbeslissingen te nemen in plaats van te vertrouwen op giswerk. Dus als je geen geïntegreerde CRM- en marketingautomatiseringsoplossing gebruikt om jouw marketingstrategie kracht bij te zetten, is dit het moment om te handelen!
Er zijn geen downloads of creditcardgegevens vereist.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.