« Terug naar blog hoofdpagina

5 manieren waarop automatisering je e-mailmarketing naar een hoger niveau tillen

e-mailmarketing

Stel dat je erover nadenkt om eenCRM-softwarevoor je bedrijf aan te schaffen. Waarschijnlijk begin je je zoektocht dan (zoals de meeste zakenmensen) op het internet door iets te typen als ‘betaalbare CRM-software’.

Je bekijkt de twee hoogst gerangschikte websites. Op de eerste site staat een artikel over het belang van software op maat voor je bedrijf. Vervolgens vul je hier een contactformulier in, om het volledige artikel te kunnen lezen, maar verder gebeurt er niets.

De tweede site biedt een blog aan die je vertelt hoe je geld kan besparen door alleen de functies te krijgen die je daadwerkelijk nodig hebt. Hier vul je ook het contactformulier in om het artikel te kunnen lezen. Maar deze keer zit er een e-mail in je inbox. Je wordt bedankt (bij naam) voor het lezen van de blog, en je wordt welkom geheten in het bedrijf en er worden artikelen voorgesteld om te lezen die andere klanten als nuttig hebben ervaren.

Welk bedrijf heeft je aangetrokken? Wat biedt de toegangspoort voor een vervolggesprek? Welk bedrijf vertrouw je eerder en bij welk bedrijf kies je sneller voor je CRM-aankoop?

Dat is de kracht van Marketing Automation.

Wat is e-mail Marketing Automation?

Er is een simpele reden waarom meer dan 75% van de marketeers momenteel in elk geval één type Marketing Automation-tool gebruikt: automatisering werkt namelijk. Bij effectief gebruik maakt Marketing Automation namelijk verbeterde targeting, personalisatie, klantervaring en de kwaliteit van gegenereerde leads mogelijk.

Er is een reden waarom e-mailmarketing bovenaan de lijst van automatiseringstools staat (met meer dan 80% van de bedrijven die e-mailmarketing als hun favoriete automatiseringstool benoemen). E-mailmarketing heeft namelijk de kracht om het rendement op investering (ROI) met maar liefst 4,800% te verhogen. Simpel gezegd, door e-mailmarketing te combineren met automatisering kan je relevantere antwoorden op vragen geven en dit veel sneller dan wanneer je het handmatig zou doen.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van e-mail Marketing Automation?

Elk bedrijf is natuurlijk anders, met andere marketingdoelen en uitdagingen. Dat gezegd hebbende, ervaren de meeste bedrijven die een geautomatiseerd e-mailmarketingplatform implementeren, vergelijkbare voordelen, waaronder de volgende vijf:

1 Je e-mails zullen persoonlijker zijn

Heb je ooit een e-mail van een bedrijf ontvangen waarin je werd bedankt voor je steun, terwijl je nog nooit van het bedrijf hebt gehoord? Dan gebruikte dat bedrijf hoogstwaarschijnlijk geen Marketing Automation. Met geautomatiseerde e-mailmarketing kan je zeer gepersonaliseerde e-mails verzenden: e-mails die niet alleen de naam van de ontvanger bevatten, maar ook een verwijzing naar de actie die de ontvanger heeft ondernomen om de e-mail te activeren. En personalisatie is belangrijk: door bijvoorbeeld de naam van een ontvanger toe te voegen aan je onderwerpregel, stijgen de open rates met meer dan 25%.

2 Je e-mails zullen relevanter zijn

Met automatisering kan je alle klantgegevens die je hebt verzameld, zowel demografisch als gedragsgegevens, gebruiken om zeer relevante berichten naar de belangrijkste segmenten van je doelgroep te sturen. Je kan zelfs e-mails groeperen om ze af te stemmen op de buyer persona’s die je hebt gemaakt. Net als personalisatie is marktsegmentatie een gamechanger, waarbij de open rates met ongeveer 15% toenemen.

3 Je e-mails zullen betrouwbaarder zijn

Verbinding maken met leads en klanten is geen eenmalige deal. Betrokkenheid is met andere woorden het product van een doorlopend gesprek, een gesprek dat verder gaat wanneer je in real-time reageert op acties die je prospects ondernemen. Met automatisering kan je onmiddellijk reageren op klanten die zich op je site registreren, content downloaden, belangrijke webpagina’s bezoeken of producten kopen.

4 Je e-mails worden afgestemd op het verkoopgedrag

Als je een e-commercebedrijf hebt, beschik je (of zou je moeten beschikken) over veel gegevens over het aankoopgedrag van je klanten. Als een van je producten bijvoorbeeld wasmiddel is, dan weet je dat je klanten gemiddeld meer wasmiddel in de maand moeten kopen. Met automatisering kan je een herinneringsmail sturen waarin je laat weten dat het misschien tijd is om opnieuw wasmiddel te kopen. Ook kan je, wederom op basis van data, andere producten aanbevelen waarin klanten mogelijk geïnteresseerd zijn (zoals wasverzachter).

5 Je e-mails zullen je bedrijf voorop houden

Gemiddeld kost het een bedrijf vijf keer zoveel om een nieuwe klant te werven als een bestaande klant behouden -en een verhoging van het klantbehoud van slechts 5% kan de winst met wel 95% verhogen. Automatisering van e-mailmarketing stelt je in staat om periodieke e-mails te verzenden (misschien met een bijgevoegde nieuwsbrief) via zogenaamde ‘infuuscampagnes’ om ontvangers belangrijke informatie over je bedrijf en producten te geven -en dat kan de doorklikratio’s met maar liefst 300% verhogen.

Het koppelen van e-mailmarketing aan Marketing Automation kan een gamechanger zijn voor jouw bedrijf. Maar, om de voordelen van deze strategie te benutten moet je het wel goed doen. En dat is waar wij kunnen helpen.

Benieuwd geworden?

Wil je meer informatie over de manieren waarop onze e-mail Marketing Automation, CRM en andere marketingservices je kunnen helpen om de verkoop te verhogen en je bedrijf te laten groeien, download dan nu onze gratis gids voor Marketing Automation of probeer Act! de eerste 14 dagen gratis!

Contactformulier

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();