« Terug naar blog hoofdpagina

4 trends en ontwikkelingen in de CRM-wereld in 2024

4 trends en ontwikkelingen in de CRM-wereld in 2024

In 2023 zagen we dat AI, videomarketing en voorspellende analyses de grootste trends van het jaar waren op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) . Maar, nu we het eerste kwartaal van 2024 alweer achter de rug hebben zijn er ook een aantal trends die we dit jaar vaker terug gaan zien:

  • Artificial Intelligence (AI)
  • Duurzaam ondernemen
  • Aanpasbare dashboards
  • Cross-functionele samenwerking

1. Artificial intelligence (AI)

AI, we kunnen er niet meer omheen. Hoogstwaarschijnlijk dat ook jij er al een keer mee hebt geëxperimenteerd. Eén van de bekendste vormen van de afgelopen tijd is ChatGPT. Met ChatGPT kan je teksten en afbeeldingen genereren op basis van de opdracht die jij aan hem geeft.

Artificial Intelligence wordt bij CRM onder andere ingezet voor het genereren van content, e-mailmarketing, leadscoring en het analyseren van data. Zo kan AI helpen bij het bepalen van de beste tijdstippen om je e-mail te verzenden of kan AI de gegevens uit CRM analyseren en hier conclusies uit trekken.

Meer weten over AI? Lees dan deze blog.

2. Duurzaam ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), als ondernemer heb je deze term ongetwijfeld al voorbij horen komen. Het is belangrijker dan ooit om na te denken over duurzaam en verantwoord ondernemen. MVO en CRM kunnen elkaar versterken in het streven naar duurzame bedrijfsvoering en het opbouwen van sterke klantrelaties.

MVO richt zich op het creëren van een goede balans tussen people, planet en profit. Via het CRM-systeem kunnen bedrijven hun MVO-activiteiten en -waarden communiceren om hun klanten op deze manier bij hun duurzaamheidsinspanningen te betrekken. Op het moment dat deze waarden allemaal goed in balans zijn leidt dit tot sterkere klantrelaties, een verbeterd klantimago en verhoogde klantloyaliteit.

3. Aanpasbare dashboards

Soms voelt het alsof je net weet wat je klanten willen en ze een week later toch weer wat anders willen. Het constant handmatig in kaart brengen van deze behoeften kan leiden tot behoorlijke frustraties én is niet tijdefficiënt.

Met een CRM-systeem kan je deze gegevens automatisch in realtime blijven analyseren en kan je de gegevens die jij wilt inzien toevoegen aan je persoonlijke dashboard. Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig inzicht creëren in klantgegevens, interactiehistorie, prestatie-indicatoren en nog veel meer. Hierdoor is het mogelijk dat jouw organisatie de CRM-strategieën efficiënter kan beheren, de klanttevredenheid kan verhogen en snel en gemakkelijk kan inspelen op veranderingen in de markt.

4. Cross-functionele samenwerkingen

CRM-systemen zullen in 2024 cross-functionele samenwerkingen vergemakkelijken. Het is met CRM-systemen namelijk eenvoudig om met teams van verschillende afdelingen zoals verkoop, marketing en klantenservice samen te werken binnen een CRM-platform. Voor iedereen is het inzichtelijk welk contact er al is geweest met de desbetreffende klant, hierdoor kan iedereen gerichtere service verlenen. Dit leidt weer tot een verhoogde klanttevredenheid.

Ook werken met de CRM trends?

Maak jij nog geen gebruik van een CRM-systeem, maar wil je wel profiteren van de bovenstaande trends? Neem dan nu contact met ons op en probeer Act! 14 dagen gratis.

Maak je al gebruik van Act!, maar heb je niet het idee dat deze trends bij jouw organisatie aansluiten? Neem dan contact met ons op en dan zoeken we samen naar een oplossing zodat jij Act! weer optimaal kan inzetten.

Neem contact op

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();