Misschien ben je gefrustreerd omdat je bedrijf niet zo hard groeit als je denkt dat zou kunnen. Of, aan de ander kant, groeit uw bedrijf zo snel dat je volledig overweldigd bent en dat je daardoor niet zeker weet hoe je de volgende, juiste stappen moet plannen. CRM kan hierbij helpen.
We zeggen niet dat CRM de magische oplossing is voor al uw zakelijke problemen. Maar, er zijn tien goede redenen om klantrelatiebeheersoftware te gebruiken. Hieronder zullen we deze tien redenen toelichten, maar eerst een snelle definitie van CRM:
CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een systeem dat ontworpen is om precies te doen wat de naam zegt: relaties met uw klanten beheren.
In de praktijk lijkt het op een computerprogramma (app of software) waarmee je klantgegevens kunt registreren. In één oogopslag kunt je zien wie of wat de klanten voor uw bedrijf zijn (leads, prospects, loyale klanten, etc.) en daarnaast kun je prioriteren welke vervolgstappen jouw bedrijf zou moeten nemen.
Mocht je meer informatie willen en een diepgaander antwoord op de vraag wat CRM precies is willen, inclusief de geschiedenis van CRM, dan kun je dit artikel bekijken .
Laten we nu eens kijken naar de veel voorkomende signalen dat aangeven dat uw bedrijf misschien CRM nodig heeft:
Hoogstwaarschijnlijk heb je trouw je Excel-spreadsheets bij de hand. Maar, ben je ooit op zoek geweest naar een verzendadres via je e-mails? Of had je moeite om contact op te nemen met een klant waarvan het telefoonnummer was gewijzigd?
Dit is een van de mooie dingen van de CRM-systemen. Iedere keer dat je nieuwe klantinformatie ontvangt, hoef je dit op slechts één plaats bij te werken. Kortom, geen papiertjes meer die overal en nergens liggen. Alles is gecentraliseerd, of je nu alleen werkt of met een team van 100 mensen.
Bonuspunt: sommige CRM-platformen maken het importeren van klantgegevens zelfs super gemakkelijk. Act! kan bijvoorbeeld informatie automatisch rechtstreeks vanuit Outlook bijwerken.
Dit is een probleem dat sterk groeit met het aantal verkopers in uw bedrijf. Elke nieuwe verkoopmedewerker kan een andere manier hebben om dingen te doen, wat kan leiden tot gegevenssilo’s en dit kan jou vervolgens het gevoel geven dat je niet op de hoogte bent.
Ook hier werkt CRM-software als een krachtige centralisatietool, omdat elke klantinteractie kan worden vastgelegd, gevolgd en gecontroleerd.
E-mail, telefoon, sociale media, livechat, messenger-apps, etc. Tegenwoordig is er geen tekort aan communicatiekanalen voor uw gebruikers, het tegendeel zelfs.
Het enige probleem? Het kan moeilijker worden om bij te houden wie, wat, waar en wanneer iets heeft gezegd.
Door een geschiedenis van al uw interacties met klanten, prospects en leads te documenteren, stroomlijn je de communicatie, wat helpt bij de supportafdeling, marketing en verkoop. Het beste van alles: je kunt klanten nog steeds alle opties geven die ze willen. Het grootste voordeel is dat het vanaf uw kant allemaal in de juiste inbox terechtkomt.
Klachten van klanten zijn er in vele soorten en maten, maar ze komen meestal op één ding neer: frustratie over de manier waarop jij met hen communiceert. Misschien is er niet genoeg informatie, misschien moeten ze dezelfde gegevens diverse keren opnieuw indienen of misschien hebben ze contact gehad met diverse verkoopmedewerkers, die allemaal verschillende dingen vertelden.
Dit is nogmaals waarom het van groot belang kan zijn om al je klantgegevens op één plek te hebben. Geen gekruiste draden meer als het gaat om het bereiken van jouw klanten, ongeacht hoeveel verkoop- of ondersteuningsmedewerkers je hebt: ze gebruiken allemaal dezelfde database met dezelfde informatie. En het wordt allemaal in real-time bijgewerkt.
Het updaten van verschillende systemen omvat handmatige gegevensinvoer, wat vaak een tijdrovend proces is en ook fouten veroorzaakt. Het kan zijn dat je te maken krijgt met duplicaten, typefouten en eenvoudige fouten die uw bedrijf op de lange termijn duur kunnen komen te staan.
Met de hulp van CRM kun je bijvoorbeeld de informatie van een klant uit een online formulier halen en deze automatisch in uw systeem importeren. Het is snel, efficiënt en werkt met diverse contactpunten voor integraties, zoals e-mail, agenda’s en sociale media.
Het invoeren van gegevens in CRM is niet het enige proces dat je kunt automatiseren. Gegevens eruit halen gaat net zo naadloos bij het maken van rapporten. Op het moment dat je al jouw informatie op één plek heeft staan, kunnen rapporten diepgaand, gefilterd en op maat gemaakt kan worden om alleen te focussen op de kritieke informatie, zoals de gesloten deals per kwartaal, de dagelijkse MQL’s en SQL’s of de beantwoorde supporttickets per agent.
Het vinden van klanten is al moeilijk genoeg, maar weten welke echt waardevol zijn voor jouw bedrijf zou dat niet moeten zijn. Met CRM kun je een lijst met klanten maken met informatie over hoeveel ze hebben uitgegeven aan uw organisatie, hun jaarlijkse budgetten of welke terugkerende producten ze mogelijk nodig hebben. Dit helpt om beter op de behoeften van de (potentiële) klanten in te spelen en meer bedrijven binnen te halen wanneer uw verkoopagenten kunnen upsellen, kruisverkopen of gewoon hun relatie met hen kunnen versterken door toegang te krijgen tot de juiste gegevens.
Als je meer leads binnenkrijgt dan je aankunt, zijn CRM-systemen weer uitstekend in het stellen van prioriteiten. Jouw team kan onafhankelijker worden door leads op volgorde van belangrijkheid te zetten, taken neer te leggen bij de juiste verkoopmedewerkers of gewoon proactiever te zijn in het contacteren van de juiste persoon.
Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat uw verkoopagenten elkaar op de tenen trappen. Je kunt namelijk eenvoudig opmerkingen en notities toevoegen in je CRM-software en machtigingen toewijzen aan het team, zodat alleen de managers bepaalde informatie te zien krijgen.
Naarmate jouw bedrijf groeit, zullen de communicatieproblemen toenemen. Dit geldt zowel op het moment dat je extra marketeers, ondersteuningsagenten of verkopers inhuurt. Een groter team betekent meer spanningen tussen afdelingen en veel meer afwenteling als er iets misgaat.
Maar dit gebeurt minder snel als je natuurlijk werkt met de workflows die je via uw CRM-tool invoert.
Centralisatie is hierbij heel belangrijk, omdat alle communicatie op één plek wordt bewaard en gemakkelijk te beheren is in de vorm van taken en herinneringen.
Een CRM-platform bespaart tijd, wat betekent minder kosten voor administratie en beheer. Door de juiste CRM-tool te gebruiken kun je ook meer personeel aan boord nemen met minder overheadkosten voor trainingen, omdat ze maar één dashboard hoeven te leren in plaats van meerdere.
Op dezelfde manier heb je maar met één leverancier te maken in plaats van meerdere, wat tijd en middelen bespaart die toegewezen kunnen worden aan wat het belangrijkst is: uw bedrijf laten groeien met volledige gemoedsrust.
Er komt een moment in het leven van iedere organisatie waarbij groei slim aangepakt moet worden. Jouw bedrijf heeft misschien te veel zakelijke leads of te veel verkoopagenten om echt een idee te krijgen van wat er gebeurt. Maar, misschien merk je ook wel dat uw supportafdeling overweldigd wordt door verzoeken van klanten om betere service.
En ondanks dat CRM-tools in de eerste plaats worden gebruikt voor het beheren van klantrelaties, is de waarheid dat ze zoveel meer kunnen. CRM-tools helpen onder andere bij het verbeteren van de communicatie, het verenigen van afdelingen en het besparen van tijd en moeite bij handmatige taken.
Klaar om de sprong te wagen? Kom meer te weten over de functies waar jij op moet letten in jouw CRM-tool.
Boost jouw bedrijfsprocessen met Act! CRM en Marketing Automation.
Probeer gratis©2023 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Act! product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.