« Terug naar blog hoofdpagina

Wat is Marketing Automation en waarom heb je het nodig?

Wat is Marketing Automation en waarom heb je het nodig?

Marketing Automation is technologie of software die bedrijven in staat stelt de mogelijkheden van slimme en geautomatiseerde workflows te kunnen benutten om de productiviteit te verbeteren en een betere prospect- en klantervaring te bieden. Bovendien kan je met behulp van de modernste Marketing Automation software een beeld krijgen van prospectactiviteiten (door deze te integreren met uw CRM), de kansrijkste leads herkennen en prioriteren, een gepersonaliseerde klantervaring bieden en bruikbare inzichten genereren om gefundeerde zakelijke beslissingen te nemen.

Het voorgaande is precies waarom ongeveer 49% van de bedrijven Marketing Automation gebruikt en de aantallen nemen elke dag toe. In tegenstelling tot e-mailautomatiseringssystemen die alleen basis-/bulkmailfuncties bieden, bieden Marketing Automation tools een breed scala aan geavanceerde functies. Laten we een paar van de populairste bekijken:

Geavanceerde of geautomatiseerde e-mailmarketingcampagnes

Dit staat ook wel bekend als drip marketing: dit type e-mailmarketing gaat een stap verder dan de traditionele e-mailmarketing. Met deze techniek kan je e-mails versturen volgens een schema; bijvoorbeeld de eerste e-mail wordt verzonden zodra een gebruiker zich inschrijft voor een nieuwsbrief, de tweede wordt twee dagen later verzonden, een andere gaat na twee weken de deur uit en zo verder. Daarnaast kan je ook workflows automatiseren waarmee je e-mails kunt verzenden afhankelijk van bepaalde triggers, bijvoorbeeld wanneer een gebruiker zich abonneert op een dienst of een specifieke actie uitvoert.

Maken van bestemmingspagina's

Met moderne Marketing Automation tools kan je doorlopende, aanpasbare en esthetisch aantrekkelijke bestemmingspagina's maken.

Formulieren voor Lead Capture

Maak formulieren voor je waarmee je contactgegevens van prospects en leads vast kan leggen.

Segmentatie

Maak dynamische klantsegmenten in plaats van statische voor verbeterde klantbetrokkenheid.

Lead Scoring

Koppelt leadscores aan prospects en biedt de mogelijkheid om prioriteiten te geven aan de kansrijkste prospects (hoge leadscores).

E-mails met triggers

Stel efficiënte auto-responders in om contact te leggen met klanten zodra ze deelnemen.

Dynamische inhoud

Toon een verschillende inhoud in uw e-mails, afhankelijk van de persoon die deze bekijkt.

A-/B-tests uitvoeren

Optimaliseer je e-mailcampagnes door periodiek A-/B-tests uit te voeren voor jouw doelgroepen.

Integratie van sociale media

Gebruik je Marketing Automation tool om je berichten te plannen op sociale media en/of automatisch te posten.

Marketing Automation

Hierboven enkele kenmerken van een moderne Marketing Automation tools die bedrijven kan helpen het niveau van klantbetrokkenheid en klanttevredenheid te vergroten. Bovendien bieden deze functies voor Marketing Automation (naast vele andere) bedrijven ook de volgende voordelen:

a) Gebruik in combinatie met Act! CRM en profiteer van de voordelen

Moderne CRM- en Marketing Automation software bieden je de luxe om ze met elkaar te integreren. Door jouw contactgegevens en al jouw marketinggegevens in één centrale hub te plaatsen, kan je een nog uitgebreider beeld krijgen van klantrelaties en het betrokkenheidsniveau. Als je Marketing Automation tool bijvoorbeeld toegang heeft tot al je contactpersonen, kan je meerdere e-mails verzenden met een paar klikken in plaats van alle contactpersonen te uploaden naar het Marketing Automation systeem.

b) Ken uw marketing-KPI's en verhoog de ROI

Met een Marketing Automation tool kan je niet alleen geautomatiseerde werkstromen instellen, maar ook hun prestaties meten en KPI's genereren. Je kunt bijvoorbeeld de snelheid van het genereren van een lead inzien of de gemiddelde uitgaven van behaalde leads meten. Door jouw prestaties en effectiviteitsniveaus te kennen, kan je de best presterende gebieden vinden en die gebieden die een serieuze vernieuwing nodig hebben.

c) Verbeter de klantervaring

Met automatiseringssoftware voor marketingdoeleinden kan je het contact met je klanten personaliseren. Door persona’s te creëren en e-mails aan te passen aan bepaalde klantkenmerken, verbeter je de ervaring. Bovendien kan je hiermee de klantreis volgen en alle verschillende kanalen consolideren waarmee een klant interactie met het bedrijf heeft. Door al het voornoemde te doen, kan je met deze geavanceerde tools je algehele klantervaring verbeteren.

d) Vergroting van klantenbehoud

Door je klantcontactmomenten te personaliseren en zo klantervaring te verbeteren, kunnen Marketing Automation tools je ook helpen klantenbehoud te optimaliseren.

e) Verhoogde verkoopefficiëntie

Zeggen dat een Marketing Automation tool de verkoop kan stimuleren, is een understatement. Er zijn veel manieren waarop een verkoopteam kan profiteren van de wonderen van geautomatiseerde marketing; hier zijn er een paar:

Besteed tijd aan de juiste leads

Een van de grootste redenen waarom verkoop en marketing altijd elkaars hersens inslaan, is slechte leadkwaliteit. Wanneer marketing slechte leads blijft verzenden, verspilt de verkoop zijn kostbare tijd met het bestrijden van verloren zaken. Door het bijhouden van leadscores en het alleen doorgeven van “hot” leads, geeft een marketingteam een verkoopteam de luxe om alleen tijd te besteden aan de juiste leads.

Leadsegmentatie

Door leads te segmenteren op basis van verschillende factoren, zoals aankoopstadia, inkoopvoorkeuren en locaties enz., kan uw verkoopteam gerichte strategieën genereren die uiteindelijk tot hogere succespercentages kunnen leiden.

Wees getuige van de activiteiten van prospects

Een verkoopteam zou graag willen weten wanneer een prospect een bepaalde actie uitvoert. Als een verkoopteam bijvoorbeeld onmiddellijk op de hoogte wordt gesteld wanneer een prospect een bepaald formulier invult of zich abonneert op een nieuwsbrief, kunnen zij passende acties ondernemen.

Marketing Automation

Marketing Automation kan helpen de verschillen weg te nemen en de metaforische kloof tussen de verkoop- en marketingteams binnen een bedrijf te overbruggen. Marketing Automation kan het ook voor u gemakkelijker maken om klantgegevens te verzamelen en te gebruiken door een beeld te creëren van uw prospects, leads en klanten. Zoals we in dit artikel hebben vastgesteld, kan een Marketing Automation tools, als deze correct wordt gebruikt, een bedrijf in staat stellen om zijn inkomsten te vergroten en bedrijfsgroei te realiseren.

TendenZ Act! CRM consultants

De CRM adviseurs en CRM consultants van TendenZ denken graag mee over hoe Act! CRM en Marketing Automation uw bedrijf kan laten groeien. Geïnteresseerd? Probeer gratis of vraag een gratis adviesgesprek aan.

08-08-2020

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();