« Terug naar blog hoofdpagina

7 marketingtrends die je niet kunt negeren in 2019

7 marketingtrends die je niet kunt negeren in 2019

Bij het opstellen van de marketingplannen van je bedrijf is het belangrijk om je bewust te zijn van belangrijke marketingtrends en toekomstige veranderingen. Het herkennen van deze trends stelt je in staat om jouw marketingstrategieën an te passen en de concurrentie voor te blijven. Houd ze in gedachten terwijl je je strategie formuleert om optimaal succes te garanderen.

1. Videomarketing

Video- en videoadvertenties zullen in 2019 blijven groeien. Cisco heeft voorspeld dat meer dan 80% van al het internetverkeer in 2021 video zal zijn. Bijna 90% van de digitale marketeers maakt al gebruik van video als onderdeel van hun online marketingstrategie. Dit is niet verrassend, omdat het je bereik verbreedt en je hiermee contact maakt met doelgroepen op verschillende platforms zoals: blogs, YouTube en sociale media.


Er wordt vooral verwacht dat live videofeeds zullen blijven groeien. Dat komt omdat deze potentiële klanten helpen bij het nemen van koopbeslissingen en hun kans op kopen verhoogt. Gebruikers raken echter verveeld door het grote aantal video content die er is, dus originaliteit en creativiteit zullen de belangrijkste factoren zijn om je te onderscheiden in de toekomst.

Een paar manieren om aan de slag te gaan met video of om je videomarketing te verbeteren, zijn het laten zien van een live demo met je vertegenwoordigers en de kijkers de mogelijkheid geven vragen te stellen. Het gebruik van video om klantverhalen te vertellen, is een andere uitstekende manier om videomarketing te gebruiken. En wat is een betere manier om een testimonial met prospects te delen dan door tevreden klanten te laten vertellen over hun geweldige ervaring met jouw bedrijf.

video marketing

2. Influencer-marketing

Consumenten zullen nog meer vertrouwen stellen in mensen die ze kennen, evenals in content van hoge kwaliteit. Het wordt steeds moeilijker om indruk op ze te maken en ze worden steeds beter bestand tegen advertenties en/of verkooppraatjes. Ze willen gewoon dat je ze helpt bij kopen.

Als het gaat om influencer marketing, zijn consumenten zich meer bewust van de aanpak van influencers die openlijk merken promoten. Merken zullen een meer subtiele en transparante aanpak moeten aannemen door langdurige relaties met influencers op te bouwen om meer aanbevelingen te bevorderen. Daarbij bouwt een meer transparante communicatie met hun klanten vertrouwen op.

3. Natuurlijke advertenties

Consumenten zijn minder gevoelig voor traditionele advertenties zoals bannerreclame en het gebruik van adblockers is drastisch toegenomen. Daarom wordt verwacht dat natuurlijke advertenties in 2019 nog belangrijker zullen worden. Volgens Business Insider genereert native-advertising 74% van alle advertentie-inkomsten tegen 2021.

Deze advertenties zien eruit als andere inhoud, maar hebben een kleine disclaimer boven hen waarin staat dat 'gesponsorde inhoud' is. Natuurlijke advertenties kunnen worden gebruikt via sociale media of op een manier die ze natuurlijker maakt met andere inhoud. Het is van belang dat deze inhoud waardevolle informatie voor de consument oplevert, zoals video's of artikelen die nuttige tips of inzichten bieden rond een specifiek onderwerp, product of service.

4. Semantische SEO

Zoekmachines zijn begonnen met het tonen van voorkeur voor onderwerpen of clusters van inhoud rond een specifiek onderwerp in plaats van trefwoorden. Deze verandering in SEO-vereisten is deels het gevolg van de toenemende populariteit van zoekopdrachten die mondeling worden uitgevoerd, in plaats van via een toetsenbord. Semantische SEO betekent optimaliseren voor het ware doel van een zoekopdracht, niet alleen het antwoord op een eenvoudige vraag. Het gaat om meer diepte en waarde rond een onderwerp. Daardoor moeten websites en inhoud worden geoptimaliseerd voor onderwerpen. Voice Search Marketing zal naar verwachting steeds belangrijker worden. Volgens ComScore is 50 procent van alle zoekopdrachten in 2020 via de stem. Daarom zal optimalisatie voor onderwerpen in 2019 essentieel zijn.

5. Marketing Automation

AI-gevoede technologieën zullen een gepersonaliseerde marketingaanpak een stap verder brengen. Marketing Automation en leadgeneratie die wordt ondersteund door kunstmatige intelligentie stellen bedrijven in staat om klantprofilering te verbeteren. Dit zal op zijn beurt de ontwikkeling van meer geavanceerde klantgerichte marketingstrategieën bevorderen. Door dit te doen, kunnen bedrijven de klanttevredenheid verhogen en een concurrentievoordeel behouden. Volgens onderzoek van Forbes zal meer dan 50% van de marketeers tegen 2019 kunstmatige intelligentie gebruiken.

6. Chatbots

Chatbots zijn interactieve softwareplatforms die zijn ontworpen om normale menselijke gesprekken na te bootsen. Ze worden vaak verwerkt in apps, livechat, e-mail en sms-platforms. Het gebruik van chatbots zal naar verwachting in 2019 groeien en het is waarschijnlijk dat consumenten deze als 'normaal' gaan beschouwen. Volgens Gartner zullen chatbots tegen 2020 zelfs 85% van alle interacties met de klantenservice ondersteunen.

Start nu met het gebruiken van chatbots door hen vaak gestelde vragen te laten beantwoorden of klanten door het koopproces te leiden. Het is gemakkelijk om te beginnen! Ga gewoon naar ManyChatof Botsify.

7. Mobiele marketing

Je klanten en prospects bekijken je website en inhoud op verschillende apparaten zoals computers, tablets en mobiele apparaten. Dit maakt het van cruciaal belang voor het succes van je bedrijf om geoptimaliseerde websites en marketingmethoden voor mobiele devices te hebben. Het belang van mobiele marketing moet niet als een verrassing komen, maar er zijn nog steeds een flink aantal bedrijven die hun mobiele strategie verwaarlozen. De cijfers spreken voor zich:

    • Consumenten besteden nu meer dan vijf uur per dag aan hun smartphones en een recente AdWeek-enquête heeft jaar in jaar uit een groei van 88% waargenomen in de tijd die besteed werd aan het bekijken van video's op een smartphone.
    • In 2018 werd 52,2% van het wereldwijde online verkeer gegenereerd via mobiele telefoons, tegenover 50,3% in het voorgaande jaar (Statista, 2018).
    • 69% van de smartphonegebruikers zegt ook dat ze eerder geneigd zijn te kopen van bedrijven met mobiele sites die hun vragen of problemen gemakkelijk kunnen beantwoorden (BrightEdge, 2017).
    • 89% van de mensen zal waarschijnlijk een merk aanbevelen na een positieve merkervaring op Mobile (Google, 2017).

    Aan de slag met een mobiele marketingstrategie hoeft niet moeilijk te zijn. Begin door ervoor te zorgen dat je een bericht maakt waarin klanten willen investeren in jouw product of dienst. De inhoud die je met hen deelt, zal hun naamsbekendheid vergroten en deze in het ideale geval in je verkooptrechter opnemen. Aangezien mobiele gebruikers de inhoud met korte tussenpozen bekijken, moet mobiele marketingcontent zo kort en gemakkelijk mogelijk te begrijpen zijn. Dit maakt het snel en gemakkelijk te consumeren, dus ze zullen eerder betrokken blijven. Vergeet niet om je website en bestemmingspagina's te optimaliseren voor mobiele apparaten.


    mobile marketing

    Conclusie

    Er is geen 'beste' marketingstrategie en niemand kan de toekomst met zekerheid voorspellen. Maar door op te letten en je voor te bereiden op deze marketingtrends, kun je in 2019 je doelen bereiken en tegelijkertijd concurrerend blijven.


    Kijk welke tools Act! CRM je kan bieden bijvoorbeeld in combinatie met Act! Marketing Automation.

    20-12-2018

    Laat je reactie achter

    var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();